Rijtest: BMW X3 xDrive30d (2018)

bmw-x3-2017-rijtest-autofans_banner

De derde generatie van de X3 is quasi even groot als de eerste generatie X5. En niet alleen in afmetingen neemt hij de vorm van zijn grotere broer aan, ook in uitrusting gaat hij er een stuk op vooruit.

Een BMW X3 die er een grote stap op vooruit gaat. Laat het even inwerken. Het is niet helemaal onlogisch dat BMW hem een streep extra kan meegeven. Was de eerste generatie X3 de trendsetter op vlak van de middelgrote SUV's - Audi volgde pas jaren later - dan is de derde generatie eentje die de open plek onder de X5 meer gaat invullen. Dat hij veel van die X5 meekrijgt is toe te schrijven aan de basis. Want het chassis van de nieuwe X3 is afgeleid van dat van de 5 Reeks en de 7 Reeks.

Porsche-Centre-Antwerpen

bmw-x3-2017-rijtest-autofans_banner

Even groot als die eerste X5 maar met bijna dezelfde technologie als de huidige X5. Een beetje gewring in de rangen bij BMW is dan niet ver weg. De perceptie heeft hij ook mee, want alle BMW SUV's lijken wel wat op elkaar en je omgeving denkt al snel dat je met een "stoere, dikke BMW" op de baan bent. Grote ogen trekken ze dan ook, als je ze vertelt dat dit nog maar de X3 is en dat de X5 nog een maat groter is. Zwijg dus nog maar een paar maanden over de op stapel staande X7, of je choqueert ze helemaal.

bmw-x3-2017-rijtest-autofans_banner

trapje omhoog

Vijf centimeter extra staat bij BMW voor vijftig liter extra bagageruimte, in het geval van de X3. 600 liter, daar kan je al wel wat mee. Dat verkrijgen de ontwerpers door de rugleuning van de achterbank beweeglijk te maken. Niet dat je daar als passagier in ruimtenood komt, de SUV is in staat om vijf personen in comfort te vervoeren. De boordplank heeft invloeden uit de 5 Reeks en neemt ook diens gadgets over. Zo heb je de "gesture control", waarbij je met een handbeweging het volume luider kan zetten, of met een pincetgreep de auto op het scherm kan ronddraaien bij een parkeermanoeuvre.

bmw-x3-2017-rijtest-autofans_banner

Het kan aan ons liggen, maar de bediening leek minder precies dan in de 5 Reeks en vooral de 7 Reeks. BMW lijkt met de aankleding van de X3 wel een serieuze stap voorwaarts te hebben gezet. Tegelijk krijgt de wagen opties als airco in drie zones en een head-updisplay. Nog een optie, al hadden wij die niet op onze testwagen, is de Display Key, een contactsleutel die veel wegheeft van een kleine smartphone en die we eerder ook al meekregen bij de duurdere BMW-modellen. Ook de geluidsisolatie zorgt ervoor dat storende exterieurgeluiden buiten blijven, terwijl het geluid van de zescilinderdiesel toch nog het interieur mag binnendringen. Als er één diesel is die je nog wil horen dezer dagen, dan is het wel een Duitse zescilinder.

artificieel knopje

Offroad kan hij nog altijd, want de Product Genius wist ons te vertellen dat er een Hill Hold Control op de wagen aanwezig is. Een systeem dat door middel van het ABS de wagen aan een lage snelheid een heuvel laat afdalen. Een beetje overkill natuurlijk, alsof je lekker de modder in wil maar toch tegelijk een tas thee wil drinken en de auto al het werk wil laten doen. De 4x4-evenementen zijn dan ook niet de natuurlijke habitat van de X3. Waar je hem wel voor kan gebruiken is het trekken van een paardentrailer, met de sporadische moddersporen in je veld als gevolg. Daar zal de X3 je niet teleur stellen, al heb je daar natuurlijk niet veel aan die Hill Hold Control. De bodemvrijheid blijft met 20,4 cm overigens ongewijzigd tegenover zijn voorganger. Verder is het zoeken naar een aandrijving voor specifiek ploeterwerk en moet en kan je erop vertrouwen dat het xDrive 4x4-systeem zijn taak naar behoren vervult.

bmw-x3-2017-rijtest-autofans_banner

Op dit moment biedt BMW acht motorversies aan voor de X3. De 30d die onder de kap van onze testwagen huist is daarbij de grootste diesel. Hij is de zuinige evenknie van de xDrive30i die in het benzinegamma alleen de M40i boven zich duldt. Andere dieselkeuzes zijn de xDrive25d, de xDrive20d en de sDrive18d. Als benzine heb je nog de xDrive20i. In deze lijst is de 18d de enige met achterwielaandrijving. Voor de X3 xDrive30d betaal je 56.650 euro zonder opties. Mét opties, zoals ons exemplaar, betaal je hem 81.565 euro.

conclusie

De nieuwe X3 lijkt een inhaalbeweging te maken nadat de vorige generatie de concurrentie wat liet doen. Met meer klasse en inhoud toont BMW weer waarom ze destijds één van de eersten waren in dit segment. Als je de ruimte van de X5 kan missen, dan krijg je er een kwieker rijgedrag dubbel en dik voor terug.

Specificaties

Motor

3.0 turbo diesel, zes-in-lijn

Vermogen

265pk

Koppel

620 Nm

Overbrenging

achttrapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 690 kg

Topsnelheid

240 km/u

Prijs testwagen

€ 81 565.00

Prijs basismodel

€ 56 650.00

0 tot 100 km/u

5.80 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

550 L

Max. kofferinhoud

1 600 L

CO2-uitstoot

158 g/km

BIV

€ 1 287.00

Rijtaks

€ 1 016.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws