Rijtest: Mercedes-AMG GLC Coupé 63 S (2018)

mercedes-amg-glc-coupe-63s-rijtest-autofans

Wie prestaties in een SUV zocht, kon tot voor kort bij Mercedes-AMG terecht voor de GLE in AMG-trim. Een afgetrainde versie van de GLC kon dan ook niet uitblijven. Dat die over dezelfde 4.0 V8 AMG motor als de AMG zou beschikken was een grotere verrassing.

het monstertje leeft

Geen 585 pk voor deze kleine GLC-broer echter, wel 476 stuks in de AMG-basisversie en 510 pk in de AMG S, de 'plus'-versie zeg maar. Eén druk op de knop en je beseft waarom Mercedes nog altijd de handgebouwde AMG V8 monteert in hun performante modellen. Van donkere grol tot luide brul, je hebt het allemaal onder je voet.

mercedes-amg-glc-coupe-63s-rijtest-autofans

brutaal

Niet alleen het hart van de wagen spreekt tot de verbeelding voor de klasse, ook het uiterlijk doet dat. Want zo'n GLC Coupé is al moeilijk in te schatten qua formaat en de AMG-versie doet daar nog een schepje bovenop. Sowieso maakt hij al indruk vanwege zijn hogere profiel, de welvingen van de motorkap, de brede wielkassen, de luchthappers en de zwarte accenten, het maakt hem allemaal tot de stoere kerel in het café. Maar niet alles is stoere praat, want die stoere kerel brengt ook die spierballen van 510 pk mee. En daar kan je wel wat mee natuurlijk.

mercedes-amg-glc-coupe-63s-rijtest-autofans

Maar die coupévorm, daar kan je nog wat over zeggen. Een SUV bouwen in een segment van de C-Klasse berline, en daar vervolgens een coupé op bouwen. Tenslotte gooi je er de motor in van de AMG GT en je hebt een niche in een niche. Je moet het ze nageven, de marketeers bij Mercedes gaan ver als het gaat over het bedenken van nieuwe segmenten.

gesneden brood

Die coupé-vorm heeft het gevolg dat het achterin niet zo royaal bemeten is als vooraan. Je hebt wel plaats genoeg, daar niet van, maar de groteren onder ons hebben toch niet heel veel over. Die derde passagier kan je beter thuislaten, want zo'n AMG GLC Coupé heeft maar vier plekken. Alsof ze zich bij AMG afvroegen wat je in godsnaam op de middelste plek van zo'n monster gaat uitvoeren. Achterin is echter niet waar je moet zitten, de chauffeursplek is die waar je je wilt bevinden. Ingesloten door de stevig steunende sportstoelen kan je het dikke sportsuur omsluiten.

mercedes-amg-glc-coupe-63s-rijtest-autofans

Dat levert allemaal een bijdrage aan de rijervaring, die er geen is die je telegeleid voert. Want bij Mercedes-AMG hebben ze hun best gedaan om de chauffeur bij het geheel te betrekken. De 510 pk en 700 Nm worden op vier wielen overgebracht en vragen - afhankelijk van de gekozen rijmodus - de nodige finesse van de bestuurder. Niet dat ze het hoge zwaartepunt en hogere gewicht helemaal kunnen verhullen, maar je staat er wel van versteld wat er allemaal mogelijk is met die AMG SUV.

toch concurrentie

Een dikke 100.000 euro moet je opzij zetten als je zo'n AMG GLC Coupé 63 S op je oprit wil zetten. Dat klinkt onaards duur, maar weet dat je voor een gewone GLC Coupé(rijtest) ook al aardig wat euro neertelt. Niet van de poes dus, al zal de poes in de vorm van de F-Pace SVR ook wel een flinke duit gaan kosten. Bij gebrek aan BMW X3 M of Audi RS Q5 is de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio de enige andere concurrent in dit performance-segment.

mercedes-amg-glc-coupe-63s-rijtest-autofans

conclusie

Of je op onze Belgische wegen ooit het volle potentieel van deze AMG kan uitrpoberen, is maar de vraag. Maar je kan hem ook aangenaam rijden en met drievierde van zijn mogelijkheden kan je als gebruiker ook al genieten. Op prestatievlak dan toch, want voor het comfort of de ruimte moet je zo'n GLC Coupé niet nemen.

mercedes-amg-glc-coupe-63s-rijtest-autofans

Specificaties

Motor

4.0 V8, turbo benzine

Vermogen

510pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

achttrapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 920 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 100 914.00

0 tot 100 km/u

3.80 sec

Gemiddeld testverbruik

12.00 L/100km

Min. kofferinhoud

500 L

Max. kofferinhoud

1 400 L

CO2-uitstoot

244 g/km

BIV

€ 2 551.00

Rijtaks

€ 8 065.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Techno Patat 19:20
afbeelding van Techno Patat

De GLE AMG die je in de intro vermeldt is er eentje met de ‘oude’ 5.5 V8 biturbo hoor. Dit is dezelfste motor met dezelfste vermogens als de C63 (logisch gezien ze het platform delen). De AMG GT heeft dacht ik zoals de SLS intijde met de 6.2 wel een andere interne motorcode (m156 en m159 uit het hoofd en M177 voor de C63 en m178 voor de GT). Dus is dit ook niet echt de motor van de AMG GT om heel lastig te willen doen :D.
Gewoon een c63 AMG coupé die hoog op z’n poter staat dus :p... al zal er wel wat meer werk in gekropen zijn dan een ander bodykitje en veren er onder, moesten ze dit lezen bij Mercedes zal er wel een ingenieur op z’n teentjes getrapt zijn :D!

Dat terzijde, geef me dit maar in de grote versie. Ik kan de kofferruimte en het design beter waarderen dan van deze coupe. En dat moet toch echt een heerlijke alleskunner zijn!

Optimus 22:23
afbeelding van Optimus

Jaarlijkse rijtaks 8065 euro??
Is dat correct?

John 23:35
afbeelding van John

Volgens de site van de Vlaamse overheid wel ja. Veel CO2 + de fiscale PK zorgen voor deze leuke bedragen. Gelukkig is een Dacia pakken goedkoper :-p

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws