Rij-impressie: Subaru Forester e-Boxer (2019)

Subaru Forester e-Boxer 2019

“Iedereen wil een SUV” en “elektrisch is de toekomst”. Twee mantra’s die vandaag de autosector overheersen. Ook kleine constructeurs springen daarom op de kar. Zoals Subaru, dat met de e-Boxer zijn allereerste hybride aandrijflijn produceert. Benieuwd wat die de nieuwe Forester oplevert.

First things first: we hebben het eigenlijk wel voor de eigenzinnige constructeur Subaru. Er zijn nog maar weinig merken die geen blad voor de mond nemen, maar Subaru hoort daarbij. Bots je bij de meeste constructeurs tegenwoordig op een communicatieprofessional met hippe bril en sneakers die al je vragen beantwoordt met “Daar kan ik niet op antwoorden”, dan krijg je bij Subaru verrassend eerlijke uitspraken als "De Europese markt is voor ons niet van belang”.

Subaru Forester e-Boxer 2019

Late to the party

Daar heb je meteen de reden waarom de Japanners pas in 2008 met een dieselmotor op de proppen kwamen – die amper tien jaar later alweer verdwenen is – en waarom het tot 2019 heeft geduurd voor de eerste hybride aandrijflijn ten tonele verschijnt. En tot slot waarom wij dit jaar pas recht hebben op de nieuwe Forester, terwijl Noord-Amerika – de belangrijkste markt, dixit Subaru – hem vorig jaar al kreeg.

Subaru Forester e-Boxer 2019

Zoek de verschillen

De Forester is anno 2019 aan zijn vijfde generatie toe. Eerlijk: je moet hem al naast een exemplaar van de vierde generatie parkeren om de verschillen te zien. Een bewuste keuze van Subaru: de klanten vonden de vorige leuk, dus zagen de Japanners geen reden om de huidige helemaal anders te tekenen. Het zit ‘m dus in de details: een iets strakker lijnenspel, wijder openende portieren en een sneller sluitende elektrische kofferklep. En de Forester werd minimaal groter, breder en lager.

Subaru Forester e-Boxer 2019

Nieuw platform

Onderhuids gaat het wel om een heel ander model. De nieuwe Forester gebruikt namelijk het stijvere Subaru Global Platform, dat onder de XV debuteerde en ook dienstdoet onder de Impreza. En dan is er natuurlijk die e-Boxer-aandrijving. Geen stekker en stopcontact voor Subaru: de e-Boxer is een kleine elektromotor die gevoed wordt door een batterij en die de verbrandingsmotor ondersteunt.

Subaru Forester e-Boxer 2019

Echte 4WD

Geen paniek, trouwe schare Subaru-fans: die verbrandingsmotor is nog steeds een boxermotor, en die drijft nog steeds standaard de vier wielen aan. Geen gegoochel met verbrandingsmotor op de voorwielen en elektromotor op de achterwielen om er zo een kunstmatige vierwielaandrijver van te maken: de Forester verloochent zijn Subaru-dna niet.

Subaru Forester e-Boxer 2019

Bijna nieuwe boxer

De boxermotor is wel voor 80 procent nieuw. De 2.0 viercilinder is 150 pk en 194 Nm sterk, en gekoppeld aan een continu variabele transmissie met zeven virtuele verzetten. Die transmissie huisvest een elektromotor van 12,3 kW (16,7 pk) en 66 Nm. Die haalt op zijn beurt voeding uit de kleine lithium-ionbatterij met capaciteit van 0,6 kWh op de achteras. Opladen? Met de benzinemotor als generator en door remenergie te recupereren.

Genereuze mild hybrid

Dat moet de Forester volgens Subaru zo’n 10 procent zuiniger maken. De Japanners geven NEDC-cijfers op van 6,7 l/100 km en 154 g/km aan CO2. Volgens de WLTP gaat het om 8,1 l/100 km en 185 g/km aan CO2. Redelijke cijfers, maar niets om van achterover te vallen. Temeer omdat de e-Boxer in de praktijk ook eerder werkt als een genereuze mild hybrid dan als een volwaardige hybride.

Subaru Forester e-Boxer 2019

Geen EV-knop

Meer zelfs: je zult de elektromotor in de praktijk nauwelijks opmerken. Tenzij bij lage snelheden, wanneer je manoeuvreert, en Subaru zegt dat je 1,6 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. Maar in tegenstelling tot niet-oplaadbare hybrides van pakweg Toyota, ontbreekt het deze e-Boxer aan een EV-knop, waarbij je zelf bepaalt wanneer je volledig elektrisch rijdt. De auto kiest het zelf, en laat meestal de elektromotor de verbrandingsmotor een klein zetje in de rug geven. Vanuit stilstand bijvoorbeeld.

Vloeiend duwtje

Wie vertrouwd is met de niet-sportieve Subaru’s, merkt het verschil wel. De ondersteuning van de elektromotor vlakt de mindere kantjes van de CVT bijvoorbeeld wat uit, zorgt voor vloeiender aanzetten en afremmen, en vermijdt bij offroadgebruik bijvoorbeeld ook minder bruut pedalenwerk – uiteraard is Subaru’s X-Mode opnieuw van de partij. De lage inplanting van de hybride aandrijflijn verlaagt het zwaartepunt bovendien, en dat is weer mooi meegenomen voor het rijgedrag.

Subaru Forester e-Boxer 2019

Big Brother

Niet dat dit problematisch is, want veiligheid is sowieso een van Subaru’s andere stokpaardjes. Standaard trekt de Forester op dat vlak alle registers open: het EyeSight-systeem dat de weg continu monitort, is altijd aanwezig. Dodehoekhulp? Check. Waarschuwing voor auto’s achter je wanneer je achteruitrijdt? Check. Een uitvoering hoger biedt de Forester zelfs een Driver Monitoring System, gezichtsherkenning in het dashboard die je continu in de gaten houdt en je waarschuwt wanneer je je ogen te lang van de weg houdt. Bijkomend voordeel: het systeem onthoudt wie er achter het stuur zit en past automatisch de stand van de zetels, spiegels en airco aan. Handig.

Subaru Forester e-Boxer 2019

Prijzenpakket

Alles bij elkaar levert dat de Subaru Forester e-Boxer een vanafprijs op van € 33.995. Veel personaliseren zit daar niet bij, maar aan de andere kant heb je wel meteen zo goed als alles standaard. Een Japanse traditie, die in dit geval onder meer Apple CarPlay en Android Auto omvat, airco met twee zones, led-koplampen, een achteruitrijcamera, zetelverwarming en digitale radio. Een niveautje hoger, voor € 36.995, komt daar nog een elektrische chauffeurszetel bij, een elektrische achterklep (die sneller opent en sluit dan de vorige generatie, we geven het maar mee), dodehoekhulp en het Driver Monitoring System. Leg je nog eens € 3.000 op, dan komt er navigatie, zetelverwarming achteraan, stuurverwarming en leder bij.

Subaru Forester e-Boxer 2019

Conclusie

Of de Subaru zich met deze nieuwe Forester in de picture zet, is in een hyperconcurrentieel SUV-segment maar zeer de vraag. Of de hard-to-get-strategie van Subaru op de Europese markt op de lange termijn loont, is een andere. De laatste die daarvan wakker liggen, zijn alleszins de Japanners zelf. De e-Boxer is hun eigenzinnige toegeving aan het Oude Continent, een hybride die meer mild dan full is. De Forester een praktisch opgevatte, solide en ruime SUV, die een plaats verdient op de shortlist van wie vooral uit rationeel oogpunt zijn nieuwe auto kiest.

Subaru Forester e-Boxer 2019

Specificaties

Motor

2.0 viercilinder boxer + elektromotor

Vermogen

150pk

Koppel

194 Nm

Overbrenging

Lineartronic CVT

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 656 kg

Topsnelheid

188 km/u

Prijs basismodel

€ 33 995.00

0 tot 100 km/u

11.80 sec

Max. kofferinhoud

1 779 L

CO2-uitstoot

154 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 3 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
JL 16:20
afbeelding van JL

Hoe rijdt dat ding nu eigenlijk? Want daar worden nauwelijks woorden aan vuilgemaakt. En hoe zit het met het comfort tijdens het rijden? NVH enzo... Dit bijna eerder een persvoorstelling dan een rij-impressie. En voor een persvoorstelling zouden technische specificaties ook leuk zijn. Afmetingen en prestaties, bijvoorbeeld.

(Subaru lijkt de journalisten een dooie kip te geven, en in ruil krijgen ze toch coverage.)

Hugo Bernaert 16:29
afbeelding van Hugo Bernaert

Een beetje hetzelfde verhaal als bij Honda. Ze zijn niet geïnteresseerd in de Europese markt. Door het ontbreken van een turbo is het koppel m.i. veel te laag voor een SUV van deze omvang.

JL 22:04
afbeelding van JL

Da's dus waar die "hybride" setup van pas komt: de elektrische motor zorgt voor 50-60Nm extra koppel wanneer het nodig en mogelijk is. Ook al is het dan nog niet enorm, dat koppel.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws