Het is weer duurtesttijd bij Autofans, en dat betekent dat we een langere periode een auto uitgebreid aan de tand voelen. Behoort vanaf nu enkele maanden tot de Autofans-vloot: de Suzuki Vitara.
De Suzuki Vitara, dat is natuurlijk een vaste waarde bij de Japanners, en dat al sinds 1988. Sinds 2015 zijn we aan de vierde generatie toe, en die ziet er lichtjes anders uit. De looks zijn niet langer die van een compacte offroader, maar van een compacte SUV. De eer van die eerste is immers weggelegd voor de immens populaire nieuwe Jimny, terwijl de Vitara voortaan meespeelt in het razend populaire SUV-segment.
Eind 2018 volgde er een facelift, waarbij niet alleen de looks werden bijgevijld maar ook het motorgamma werd herschikt. De diesel en de atmosferische 1.6 verdwenen ten gunste van de 1.0 Boosterjet en 1.4 Boosterjet. Vandaag, anno 2020, blijft daar alleen de 1.4 Boosterjet van over. In een nieuwe milde hybride versie met 129 pk, en met klassieke verbrandingsmotor en 140 pk. En dat laatste is natuurlijk het blok dat we kennen uit de Swift Sport.
1-WMP-595
Genoeg om onze ogen te doen blinken? Wel... nee, want de Suzuki-importeur paarde 1-WMP-595 aan een klassieke zestrapsautomaat. Op zich geen onoverkomelijk probleem, want de automaat blijkt verrassend alert en een aangename metgezel in fileverkeer. Verder kreeg 1-WMP nog Suzuki’s AllGrip-vierwielaandrijving mee. Een meerprijs van 2.000 euro vergeleken met de voorwielaangedreven versie, waardoor onze Suzuki Vitara 4x4 1.4 GLX een catalogusprijs krijgt van 27.699. Voor de klassieke Suzuki-kortingen uiteraard...
Zijn er nog vragen?
We hebben de komende maanden dus de tijd om deze Vitara uitgebreid aan de tand te voelen. Hoe gedraagt deze Suzuki zich als dagelijkse auto, wat kan je er aan bagage in kwijt – collega Yves plundert zijn jaarvoorraad wafels alvast – en allerlei andere dingen die ons opvallen: je krijgt het hier binnenkort te lezen. Heb je nog andere vragen, dan zijn die altijd welkom. Post ze hieronder even in de comments en we zoeken het voor je uit.
Specificaties
1.4 turbobenzine, vier-in-lijn
140pk
220 Nm
6-trapsautomaat
vierwiel
1 265 kg
200 km/u
€ 27 699.00
375 L
172 g/km
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 3 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 13 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 18 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 19 uur geleden