Duurtest: Suzuki Vitara 4x4 1.4 GLX (1)

Suzuki Vitara 1.4 test Autofans

Het is weer duurtesttijd bij Autofans, en dat betekent dat we een langere periode een auto uitgebreid aan de tand voelen. Behoort vanaf nu enkele maanden tot de Autofans-vloot: de Suzuki Vitara.

De Suzuki Vitara, dat is natuurlijk een vaste waarde bij de Japanners, en dat al sinds 1988. Sinds 2015 zijn we aan de vierde generatie toe, en die ziet er lichtjes anders uit. De looks zijn niet langer die van een compacte offroader, maar van een compacte SUV. De eer van die eerste is immers weggelegd voor de immens populaire nieuwe Jimny, terwijl de Vitara voortaan meespeelt in het razend populaire SUV-segment.

Eind 2018 volgde er een facelift, waarbij niet alleen de looks werden bijgevijld maar ook het motorgamma werd herschikt. De diesel en de atmosferische 1.6 verdwenen ten gunste van de 1.0 Boosterjet en 1.4 Boosterjet. Vandaag, anno 2020, blijft daar alleen de 1.4 Boosterjet van over. In een nieuwe milde hybride versie met 129 pk, en met klassieke verbrandingsmotor en 140 pk. En dat laatste is natuurlijk het blok dat we kennen uit de Swift Sport.

Suzuki Vitara 1.4 test Autofans

1-WMP-595

Genoeg om onze ogen te doen blinken? Wel... nee, want de Suzuki-importeur paarde 1-WMP-595 aan een klassieke zestrapsautomaat. Op zich geen onoverkomelijk probleem, want de automaat blijkt verrassend alert en een aangename metgezel in fileverkeer. Verder kreeg 1-WMP nog Suzuki’s AllGrip-vierwielaandrijving mee. Een meerprijs van 2.000 euro vergeleken met de voorwielaangedreven versie, waardoor onze Suzuki Vitara 4x4 1.4 GLX een catalogusprijs krijgt van 27.699. Voor de klassieke Suzuki-kortingen uiteraard...

Suzuki Vitara 1.4 test Autofans

Zijn er nog vragen?

We hebben de komende maanden dus de tijd om deze Vitara uitgebreid aan de tand te voelen. Hoe gedraagt deze Suzuki zich als dagelijkse auto, wat kan je er aan bagage in kwijt – collega Yves plundert zijn jaarvoorraad wafels alvast – en allerlei andere dingen die ons opvallen: je krijgt het hier binnenkort te lezen. Heb je nog andere vragen, dan zijn die altijd welkom. Post ze hieronder even in de comments en we zoeken het voor je uit.

Specificaties

Motor

1.4 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

140pk

Koppel

220 Nm

Overbrenging

6-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 265 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs basismodel

€ 27 699.00

Min. kofferinhoud

375 L

CO2-uitstoot

172 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yannick 14:42
afbeelding van Yannick

Mensen met een offroad passie en beperkt budget komen snel uit bij een Jimny of Vitara van pakweg 30 jaar oud (tijd gaat snel...). totaal niet relevant voor de huidige markt maar ik zou wel is willen weten of dat de Vitara van nu nog wat van die genen van vroeger in zich heeft.
klein advies: misschien best testen naar het einde van de testperiode :-p

Wim 11:54
afbeelding van Wim

goed idee :)

nicky bosmans 14:45
afbeelding van nicky bosmans

vergeet dit maar :)
750kg per m³
als het een kleine aanhangwagen is ...
officieel : 400 ongeremd, 1200 geremd .
zou jij 1200kg willen meesleuren in een keet die 1200kg weegt?
is geen dodge ram helaas

mathias 10:31
afbeelding van mathias

Mijn samurai trekt ook gewoon een ton zonder problemen. Heb er vitara remmen opgezet, en geeft geen krimp.
Ik zou van de nieuwe vitara dus niet slechter verwachten.

Jaspers eddy 05:57
afbeelding van Jaspers eddy

Hoe zit het met de ophanging/ onderstel.
Wij moeten elke dag 1,5km bosweg doen van en naar onze woning. In deze weg veel putten en kuilen
Graag daar wat onderzoek naar

Uw reactie