Rijtest: Audi Q3 2.0TDI S tronic Quattro

banner Q3

De lang verwachte Audi Q3 is iets waar ook wij lang naar uitkeken. Hoewel je deze waarschijnlijk nog niet bent tegen gekomen op de openbare weg is dit een model dat sterk wat klanten gaat trekken. Of die een goede keuze maken lees je hier...

Bij aankomst stonden er drie mooie Q3’s ongeduldig te wachten. Één van deze drie had direct mijn voorkeur. Het in “Samoa Orange” uitgevoerde modelletje graag! Met veel geluk had ik hem dan ook, kiezen is namelijk niet aan de orde hoor. Eerste indruk was dus al zeer postief: Een opvallende wagen, mede door zijn kleur maar vooral door zijn afgekapte kofferlijn en fantastische neus. De nieuwe designlijn van Audi komt hier vrijwel overal in terug. Knappe LED-verlichting die eindelijk van het kerstboom-verlichting-gevoel afstapt (ook al is het er de periode voor). Dan maar plaatsnemen en klaarmaken voor te vertrekken. Normaal zijn onze wagens rijkelijk uitgerust maar voor deze hadden ze zich wat ingehouden. Wat goed is want dan ben je minder afgeleid door de talrijke opties waar je best de lijst bij neemt om te beseffen wat er allemaal nìet standaard is. Wel, goed fout, buiten lederen bekleding had ook deze wagen een lijstje om u tegen te zeggen. Jammer genoeg heb je veel van deze dingen ook nodig om de wagen er wat premium te laten uitzien, althans qua interieur.

audi Q3

De standaard stoffen zetels zitten al bij al vrij goed, beetje zoals een Volkswagen Golf 6. Het gebruikte stof is bijzonder zacht wat leuk is in de zomer. De zijdelingse steun kon iets beter maar is de vermelding misschien niet echt waard. Het dashboard is simpelweg een teleurstelling. De lijnen lopen allemaal door elkaar en vooral de middenconsole lijkt wel een knip en plakwerk van de interieurs uit de A1 en A3. Mooi op zichzelf maar niet op deze manier. De redelijk hoge opbouw is iets wat niet veel mensen kunnen bekoren vrees ik. De wagen was ook uitgerust met het MMI systeem. Op zich is dit een verkleinde versie van de versie die in zijn grote broers is te vinden. Deze doet zijn werk overigens perfect en bijkomstig is er ook het Audi Soundsystem geïnstalleerd: 10 speakers, 180 watt en een subwoofertje. Voor 300 euro klinkt dit zeer goed maar de GPS unit die tegelijk je Carkit en veredelde boordcomputer is, kost gewoon veel te veel voor wat het is. Een meerprijs van 1385 is zeer overdreven. Een TomTom van pakweg 250 euro klaart de klus ook en misschien wel beter. Leuk detail is dat je je kleurenscherm behoudt. Dus het ziet er nog steeds premium uit.

Audi Q3

Al na een uurtje of twee rijden is de conclusie dat de 2.0 TDI motor enorm goed meevalt! Onze wagen heeft de 120kW uitvoering. 163 paardjes die maar al te graag willen galopperen. Een stevige 320 Nm koppel helpt natuurlijk wel. Net zoals bij de Volkwagen Tiguan, één van zijn concurrenten, is de kracht beter dan verwacht en voel je je nooit te traag in het verkeer. Deze 2.0 TDI motor verdient van mij zeker een pluim! De S tronic 7-bak is een geweldige combinatie, hij schakelt behoorlijk snel en zonder een onderbreking in vermogen. Al moet hij heel zijn keuze herzien bij stadsverkeer. Op dat vlak was is de VW DSG iets leuker in de omgang. Een S tronic is in wezen een versterkte uitvoering van bovenvermelde DSG met oog op de sportievere modellen. Misschien een verklaring voor het probleempje? De motor is ook in de zwaardere Q3 redelijk zuinig. Wij haalden een gemiddeld verbruik van 6.8 l/100km (opgegeven verbruik: 5,9). Behoorlijk degelijk resultaat aangezien er geen rekening werd gehouden met het kyoto protocol.

audi Q3

Het praktische aspect? Laten we beginnen bij de koffer: met 460l geen heel kleintje, toch een 10 liter kleiner dan dat van de Tiguan. De koffer is wel beter ingedeeld wat meer laad opties geeft(mits verwijdering van het bagagescherm dat té laag hangt) Rij je zonder achter passagiers naar de sneeuw dan heb je een 1365 liter vrij om vol te stouwen met skitassen. Moest je gewoon naar zee rijden met de kids op de achterbank dan moet je niet inzitten over hun comfort. De beenruimte is ruim voldoende!

audi Q3

Afsluiten doen we met het weggedrag. De quattro vierwiel aandrijving is zeer aangenaam en geeft je een veilig gevoel. Je voelt nog steeds voldoende van je positie op het wegdek, natuurlijk zonder storend te zijn. Iets wat bij de Tiguan met zijn 4 Motion hetzelfde was bevonden. Een Audi is pas echt een Audi als hij quattro heeft natuurlijk. Ik gok dat dit model met voorwielaandrijving heel anders uit de hoek komt. Al kan je die enkel op de 136 en 140 pk TDI uitvoeringen krijgen en omgekeerd.

audi Q3

Conclusie: Een wagen die heel wat concurrenten heeft, ik denk dan uiteraard aan de geweldige VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4 motion, BMW (X1) X3 xDrive 2.0d en zelfs de Mercedes GLK 200 CDI. Deze zitten bijna rechtstreeks in de prijslijn van deze Q3 met als goedkoopste de Tiguan. De Tiguan is enorm goed maar wil je dat geld geven aan een VW als je voor 3000 euro meer een instapper hebt bij Mercedes? Basisprijs voor deze uitvoering is 36.630 euro. Onze testwagen met zijn 24(!) opties kwam op een bedrag van 47.840 euro. Een moeilijke keuze als u het mij vraagt. Als allerlaatste puntje dacht ik regelmatig dat de Audi Q1 een betere naam was... Al klinkt "de Queen” niet echt stoer natuurlijk.

Tekst en Foto's: Yannick Degroeve 

Met dank aan Audi België voor de testwagen!

Specificaties

Motor

2.0 TDI

Vermogen

163pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

S tronic 7-bak

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 510 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs testwagen

€ 47 840.00

Prijs basismodel

€ 36 630.00

0 tot 100 km/u

8.30 sec

Gemiddeld testverbruik

6.80 L/100km

Min. kofferinhoud

460 L

Max. kofferinhoud

1 365 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (33)

Plaats een reactie
gtike 14:52
afbeelding van gtike

Ik ben onlangs deze wagen gaan bekijken.
Mooie wagen maar toch wat klein uitgevallen. Vooral wat de koffer betreft.
Mijn A4 heeft +/- 420 l laadvermogen en deze Q3 zou er 460 hebben.
Toen ik de koffer van de Q3 opendeed was is erg teleurgesteld. Kleine koffer...
Volgens mij is die 460 l het volume gestapeld tot aan het dak en niet onder het afdekzeil zoals gebruikelijker is...

Yannick Degroeve 18:11
afbeelding van Yannick Degroeve

de koffer is inderdaad niet enorm groot maar zijn concurrenten zijn niet veel beter.

Yvesw 18:43
afbeelding van Yvesw

En hoe groot waren de velgen?

Mesoerrie 19:23
afbeelding van Mesoerrie

Die verlichte bekerhouders vind ik wel cool. Maar daar stopt het ook.
Doe mij maar de GLK, ziet er een stuk beter uit.

Yvesw 19:46
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: +1 voor de GLK... Die kan je tenminste ook nog eens in rwd bestellen en je krijgt er 10x zoveel bang for your buck voor...

Wim 19:50
afbeelding van Wim

euhm, GLK is segment hoger, concurrent van de Q5 :)

Yannick Degroeve 20:00
afbeelding van Yannick Degroeve

GLK begint qua prijs waar de Q3 ongeveer in de midrange zit. dus wel degelijk concurrentie
én voor de Q5 natuurlijk ook want die is niet zo veel duurder

Yvesw 20:18
afbeelding van Yvesw

@Wim: GLK zit inderdaad in een hoger segment, maar bij Mercedes smijten ze met opties als je voor een GLK gaat kijken. Blijkbaar omdat die dingen voor geen meter verkopen (vraag me niet waarom). EN trouwens, de GLK is verkrijgbaar vanaf 36.000 euries (evenveel dus als het basismodel van de Q3)... Dus ik snap al helemaal niet waarom je voor de Q3 zou kiezen...

Wim 20:19
afbeelding van Wim

ja ok, maar een fulloption van een klasse lager is altijd een concurrent van een basisversie van een klasse lager, strikt genomen is de Q3 een C-segment SUV, de Q5 een D-segment SUV en de GLK(staat ook op C-klasse platform) een D-segment SUV, ik vind dat audi toch een een redelijk prijsverschil hanteren tussen de segmenten(zo'n 9k, tov de GLK zo'n 6k)

Yvesw 20:20
afbeelding van Yvesw

@Wim: Waar haal je dat prijsverschil? GLK: 36.000 euro, Q3 volgens deze test: 36.000 euro...

Wim 20:21
afbeelding van Wim

de Q3 is verkrijgbaar vanaf 29.400, alé, volgens de Audi website toch :)

Yvesw 20:24
afbeelding van Yvesw

Dan is het een mistake in de test :p De GLK prijs was ik nog gaan opzoeken, maar voor de Q3 basisprijs ging ik er van uit dat de test gelijk had... FOEI Yannick! Foei! :p
In dat geval... Mja... Nog altijd niet mijn ding :p

Wim 20:28
afbeelding van Wim

en voor de volledigheid: Q3 2.0 TDI 136pk 6vHandbak = €29.400, GLK 200 CDI 136pk = € 35.574, bij de GLK 220 CDI is het verschil echter minien, tov de de Q3 2.0 TDI 163 pk(maar dat komt omdat die GLK 220 CDI in 2wd te bestellen is, de Q3 TDI 163 is quattro)

Yvesw 20:37
afbeelding van Yvesw

Dus Yannick had toch gelijk!? Wat een moeilijke vergelijkingen hier allemaal! Mijn excuses dan Yannick ;)

@Wim: Maar als je iets of wat vooruit wilt komen kan je toch niet opteren voor de Q3 met 136pk en fwd? Dan is de keuze voor de GLK toch snel gemaakt... Gaan jullie trouwens de facelift versie van de GLK testen?

Techno Patat 20:48
afbeelding van Techno Patat

@yves: Mercedes heeft het niet zo voor Autofans dus ik vrees van niet :p! Maar ik geef je wel volledig gelijk in je punt! Waarom een q3 kopen (die lichtste motor interesseert me geen bal) als je een GLK kunt kopen die imo mooier is, en wss beter uitgerust!

Yvesw 20:52
afbeelding van Yvesw

Hoe Mercedes heeft het niet voor Autofans!!!! :O Dat ga ik hier vanaf morgen eens rechtrekken! *Print perskaartjes van Autofans uit om bij elke dealer binnen te droppen*

Yannick Degroeve 21:37
afbeelding van Yannick Degroeve

ik kijk voor de basisprijs altijd naar de basisprijs van de motorisatie waar ik mee rij. zou dom zijn om bijvoorbeeld de basis prijs van een mini cooper One te schrijven als ik een Cooper S aan het testen ben. om een duidelijk verschil te geven.

maar jongens niet te veel in de rand praten hé ;-) Mercedes heeft het enkel voor de geschreven pers daar zijn nog niet echt begrijpen dat de online magazine's véél meer lezers trekken dan de geschreven pers. Met alle respect voor de geschreven pers natuurlijk.

Yvesw 22:00
afbeelding van Yvesw

@Yannick: Ik zou nog niet durven rond de rand praten ;)
En inderdaad, ik ging van de basisprijs ervan uit dat het (zoals constructeurs het doen) echt wel over de minimumprijs gaat om er eentje te hebben. Even ter verdediging wel: Een Mini One en een Cooper S zijn wel twee verschillende wagens (ook al lijken ze "hard" op elkaar). Een Q3 2.0 tdi of een Q3 2.0 tfsi blijft dezelfde wagen... Annyhoew, ik ben vandaag gewoon in een "lastigdoenbui" Mijn excuses ;)

Johnnie 20:41
afbeelding van Johnnie

Ik weet het niet met jullie, appels en peren vergelijken, zet de auto's eens naast elkaar, geen vergelijk.
Een strakke Audi Q3 of en vierkante "trage" kist met een ster. Kwa prijs is de Mercedes gewoon veel duurder en dan heb je 2 wiel aandrijving en een handgeschakelde bak! Daarnaast is de Audi veel sneller en oogt toch een beetje vlotter t.o..v. die oude lullen bak.

Yvesw 21:35
afbeelding van Yvesw

@Johnnie: Ervaring met de GLK? Mercedes biedt de GLK al voor 31.000 euro aan (amper duurder dan een Q3). En oké, geen 4WD, maar wel geen idiote voorwielaandrijving die je op de Q3 krijgt... En hoe weet jij dat de Q3 sneller is? Ervaring? Want ik heb een weekend met een GLK 350 CDI gereden en die was vlot genoeg.
En over design kan je niet oordelen... Ik zie liever de Mercedes doos dan deze mini-mini-mini Q7...

Anonieme gebruiker 18:23
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ter info:
Q3 163 pk heeft 380 Nm
Q3 136 pk heeft 320 Nm

Challanger 18:10
afbeelding van Challanger

Gezien het verrassend genoeg :-) een copy is van de Q5 is deze bak al afgezaagd van voor hij op de markt komt!! Maw in feite is de Q3 al bijna een oud model . Zal wel naar Audi traditie degelijk afgewerkt zijn maar boeien doet hij allesbehalve.

??? 08:37
afbeelding van ???

weet er iemand iets van productie problemen met de q3
is maar dat de levertermijnen niet gerespecteerd worden

Pieter A. 08:56
afbeelding van Pieter A.

Geen idee. Misschien best even bellen naar de dealer en vragen voor wat uitleg.

??? 14:03
afbeelding van ???

3 weken fabriek gesloten die ze nie hadden meegerekend en verder staat in kwaliteidscontrole net voor ze in verlof gaan en de periode van controle kunnen ze niet meegeven.
auto had maand geleden moeten aankomen te brussel.
vrouw in alle staten :-) leuk is anders

Pieter A. 14:04
afbeelding van Pieter A.

tja, vrouwen en geduld ... ;-)

Hopelijk mag ie er snel zijn! Goeie aankoop trouwens.

??? 16:18
afbeelding van ???

zal wel met alle opties bijna serieuze investering
dus hopelijk vlug afgehandeld want er rijden er nog maar enkele iemand idee hoeveel al in belgie want wij waren bij de eerste 100 uit belgie
en kost die audi q3 werkelijk zoveel minder in england

Anonieme gebruiker 14:03
afbeelding van Anonieme gebruiker

stil ist hier wel en maar wachten op de auto :p

Frédéric T 10:12
afbeelding van Frédéric T

Wij hebben zelf eind januari 2012 een Mercedes GLK besteld (200 CDI automaat, open dak, gps, leder, sport interieur en ext, ......). We zijn ook gaan kijken voor een BMW X3, Audi Q5 en Freelander. Wel, ik kan alleen maar vaststellen dat wij bij Mercedes een zo goed als Full option Mercedes GLK hebben kunnen bestellen en voor hetzelfde geld hadden we een Audi Q5 of een BMW X3 zonder opties. Dan was de keuze dus snel gemaakt, nu nog wachen op de levering!!!

Yvesw 10:29
afbeelding van Yvesw

@Frédéric: Blijf dit maar verkondigen op Autofans! Want niemand gelooft mij ;)

Sven.Hoerée 14:10
afbeelding van Sven.Hoerée

Ik heb net een Q3 besteld. Qua prijs is die wel degelijk goedkoper dan de Mercedes GLK.
Ik heb beide wagens hetzelfde geconfigureerd en korting gevraagd in de garage. Q3 2Liter 177PK S-Tronic Quatro 49000 Euro incl BTW tov GLK 53000 Euro en deze was dan nog iets lichter qua motor. Voor de rest zijn het beide topwagens maar zie ik persoonlijk liever een Q3. Maar dit is smaak.

Techno Patat 14:13
afbeelding van Techno Patat

De GLK is dan ook een slag groter hé! De GLA zou je moeten vergelijken maar die is er (nog) niet! De GLK staat naast de Q5 en is wel meer bang for the buck imo!

Ronald 17:25
afbeelding van Ronald

Wij hebben nu een tweetal maanden een Q3 211pk benzine, ter vervanging van een A6 allroad diesel. Op enkele details na zijn we zeer tevreden ( uitzondering : de GPS met een soms onverstaanbare uitspraak ). Dit "kleintje" doet het héél erg goed. Bij Audi weet je dat je een vracht opties moet bijbestellen, wie dat niet wil of kan betalen stapt best over naar een ander merk ( en is meestal jaloers, zie de giftige reacties). Dit is mijn vierde Audi, en dat zegt genoeg, denk ik. Ik heb daarvoor met andere merken gereden, en dan voel je het verschil duidelijk, zeker als na x-jaar de een rammelt, de plastic lelijk wordt, dingetjes heeft die niet echt meer marcheren, eventueel wat roest, en de ander er na zeven jaar en 300°km+ er nog beter uitziet dan ( vul zelf in ). De Duitse merken zijn duur, maar zijn het waard. Bedenk : TINSTAAFL ! ( there is no such thing as a free lunch ). Tot spijt van wie 't benijdt...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws