Bij aankomst stonden er drie mooie Q3’s ongeduldig te wachten. Één van deze drie had direct mijn voorkeur. Het in “Samoa Orange” uitgevoerde modelletje graag! Met veel geluk had ik hem dan ook, kiezen is namelijk niet aan de orde hoor. Eerste indruk was dus al zeer postief: Een opvallende wagen, mede door zijn kleur maar vooral door zijn afgekapte kofferlijn en fantastische neus. De nieuwe designlijn van Audi komt hier vrijwel overal in terug. Knappe LED-verlichting die eindelijk van het kerstboom-verlichting-gevoel afstapt (ook al is het er de periode voor). Dan maar plaatsnemen en klaarmaken voor te vertrekken. Normaal zijn onze wagens rijkelijk uitgerust maar voor deze hadden ze zich wat ingehouden. Wat goed is want dan ben je minder afgeleid door de talrijke opties waar je best de lijst bij neemt om te beseffen wat er allemaal nìet standaard is. Wel, goed fout, buiten lederen bekleding had ook deze wagen een lijstje om u tegen te zeggen. Jammer genoeg heb je veel van deze dingen ook nodig om de wagen er wat premium te laten uitzien, althans qua interieur.
De standaard stoffen zetels zitten al bij al vrij goed, beetje zoals een Volkswagen Golf 6. Het gebruikte stof is bijzonder zacht wat leuk is in de zomer. De zijdelingse steun kon iets beter maar is de vermelding misschien niet echt waard. Het dashboard is simpelweg een teleurstelling. De lijnen lopen allemaal door elkaar en vooral de middenconsole lijkt wel een knip en plakwerk van de interieurs uit de A1 en A3. Mooi op zichzelf maar niet op deze manier. De redelijk hoge opbouw is iets wat niet veel mensen kunnen bekoren vrees ik. De wagen was ook uitgerust met het MMI systeem. Op zich is dit een verkleinde versie van de versie die in zijn grote broers is te vinden. Deze doet zijn werk overigens perfect en bijkomstig is er ook het Audi Soundsystem geïnstalleerd: 10 speakers, 180 watt en een subwoofertje. Voor 300 euro klinkt dit zeer goed maar de GPS unit die tegelijk je Carkit en veredelde boordcomputer is, kost gewoon veel te veel voor wat het is. Een meerprijs van 1385 is zeer overdreven. Een TomTom van pakweg 250 euro klaart de klus ook en misschien wel beter. Leuk detail is dat je je kleurenscherm behoudt. Dus het ziet er nog steeds premium uit.
Al na een uurtje of twee rijden is de conclusie dat de 2.0 TDI motor enorm goed meevalt! Onze wagen heeft de 120kW uitvoering. 163 paardjes die maar al te graag willen galopperen. Een stevige 320 Nm koppel helpt natuurlijk wel. Net zoals bij de Volkwagen Tiguan, één van zijn concurrenten, is de kracht beter dan verwacht en voel je je nooit te traag in het verkeer. Deze 2.0 TDI motor verdient van mij zeker een pluim! De S tronic 7-bak is een geweldige combinatie, hij schakelt behoorlijk snel en zonder een onderbreking in vermogen. Al moet hij heel zijn keuze herzien bij stadsverkeer. Op dat vlak was is de VW DSG iets leuker in de omgang. Een S tronic is in wezen een versterkte uitvoering van bovenvermelde DSG met oog op de sportievere modellen. Misschien een verklaring voor het probleempje? De motor is ook in de zwaardere Q3 redelijk zuinig. Wij haalden een gemiddeld verbruik van 6.8 l/100km (opgegeven verbruik: 5,9). Behoorlijk degelijk resultaat aangezien er geen rekening werd gehouden met het kyoto protocol.
Het praktische aspect? Laten we beginnen bij de koffer: met 460l geen heel kleintje, toch een 10 liter kleiner dan dat van de Tiguan. De koffer is wel beter ingedeeld wat meer laad opties geeft(mits verwijdering van het bagagescherm dat té laag hangt) Rij je zonder achter passagiers naar de sneeuw dan heb je een 1365 liter vrij om vol te stouwen met skitassen. Moest je gewoon naar zee rijden met de kids op de achterbank dan moet je niet inzitten over hun comfort. De beenruimte is ruim voldoende!
Afsluiten doen we met het weggedrag. De quattro vierwiel aandrijving is zeer aangenaam en geeft je een veilig gevoel. Je voelt nog steeds voldoende van je positie op het wegdek, natuurlijk zonder storend te zijn. Iets wat bij de Tiguan met zijn 4 Motion hetzelfde was bevonden. Een Audi is pas echt een Audi als hij quattro heeft natuurlijk. Ik gok dat dit model met voorwielaandrijving heel anders uit de hoek komt. Al kan je die enkel op de 136 en 140 pk TDI uitvoeringen krijgen en omgekeerd.
Conclusie: Een wagen die heel wat concurrenten heeft, ik denk dan uiteraard aan de geweldige VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4 motion, BMW (X1) X3 xDrive 2.0d en zelfs de Mercedes GLK 200 CDI. Deze zitten bijna rechtstreeks in de prijslijn van deze Q3 met als goedkoopste de Tiguan. De Tiguan is enorm goed maar wil je dat geld geven aan een VW als je voor 3000 euro meer een instapper hebt bij Mercedes? Basisprijs voor deze uitvoering is 36.630 euro. Onze testwagen met zijn 24(!) opties kwam op een bedrag van 47.840 euro. Een moeilijke keuze als u het mij vraagt. Als allerlaatste puntje dacht ik regelmatig dat de Audi Q1 een betere naam was... Al klinkt "de Queen” niet echt stoer natuurlijk.
Tekst en Foto's: Yannick Degroeve
Met dank aan Audi België voor de testwagen!
Specificaties
Vermogen | 163 pk |
---|---|
Overbrenging | S tronic 7-bak |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 510 kg |
Topsnelheid | 210 km/u |
Prijs testwagen | € 47 840 |
Prijs basismodel | € 36 630 |
0 tot 100 km/u | 8.30 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.80L/100km |
Min. kofferinhoud | 460 L |
Max. kofferinhoud | 1 365 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen