Rijtest : Range Rover Sport 3.0 TdV6

Range Rover Sport rijtest 2010 3.0 liter tdV6

Sinds zijn lancering in 2005 is de Range Rover Sport een groot succes. Al heel veel mensen zijn gevallen voor zijn vlotte looks en sublieme rijkwaliteiten.Echter, nu heeft Land Rover haar sportiefste SUV van een grondige opfrisbeurt voorzien om ervoor te zorgen dat hij nog enkele jaren extra opgewassen is tegen de niet te onderschatten concurrenten uit Duitsland en omstreken.

Wat de vorige Sport voornamelijk miste was een motor die hem kon doen laten presteren zoals hij het zou moeten doen. En dan hebben we het in hoofdzaak over de diesel, want met de benzineversies was er geen enkel probleem. De eerste generatie Range Sport was enkel leverbaar met een 2.7 TdV6 die er met zijn 190pk en 440Nm niet in slaagde om deze ruim twee ton wegende kolos vlot van de streep te laten komen. Hier moest verandering in gebracht worden.

In deze tweede generatie Range Rover Sport TdV6 ligt de gloednieuwe 3.0-liter grote V6 diesel die we ook al kennen uit de Jaguar XFs en de onlangs geteste Discovery 4. Deze motor bulkt als het ware van de kracht en heeft dan ook de minste moeite om de Range vlotter dan nooit te voren voort te stuwen. Met zijn 245pk en 600Nm aan koppel doet hij de sprint naar de honderd kilometer per uur in 9.3 seconden, wat toch dik drie seconden sneller is dan met de 2.7 TdV6. De topsnelheid ligt met 207 km/h ook een tikkeltje hoger zodat je op de Autobahn in de Duitsland nu net iets meer indruk kan maken naast de Duitse top SUV’s.

Rijtest : Range Rover Sport 3.0 TdV6

Het rijgedrag zelf van de RRS is er ook enorm op vooruit gegaan. Niet allleen dankzij de nieuwe motor die er bijvoorbeeld voor zorgt dat je het obligatoire schietgebedje voor een inhaalmanoeuvre mooi achterwege kan laten, maar ook dankzij de Adaptive Dynamics. Dit systeem past de vering continu aan de concrete rijomstandigheden aan. De Sport komt veel gewiekster over dan waardoor je soms al wel eens dreigt te gaan vergeten dat je met een 2,5 ton wegende mastodont onderweg bent. Subliem rijgedrag voor een wagen van dit formaat dus.

Rijtest : Range Rover Sport 3.0 TdV6

Ook in het terrein weet de Sport te overtuigen. Hoewel het lijkt alsof hij niet echt op zijn plaats is naast het asfalt, zo doen wij ook geen smoking aan om te gaan muurklimmen bij wijze van spreke, kwijt hij zich probleemloos van zijn taak. Ook hier gaat de voorwaarde op dat je het geschikte schoeisel aanhebt. Met gewone stel rubbers kom je nu eenmaal niet ver. Je hebt echte terreinbanden nodig met voldoende profiel om de capaciteiten van een 4X4 volledig tot hun recht te kunnen laten komen. De Range Sport is net zoals de Discovery 4 voorzien van het vernieuwde Terrain Response systeem. De verschillende instellingen zijn elks op zich voorgeprogrammeerd om in de gegeven omstandigheden al de rijhulpsystemen optimaal te laten functioneren zodat je zo vlot als mogelijk door eender welk terrein kan rijden.

Rijtest : Range Rover Sport 3.0 TdV6

Wil je nog meer kracht in je Range Sport dan heeft Land Rover nog twee andere motoren in de aanbieding. Op dieselvlak is er de 3.6-liter grote TdV8 die met 272pk en 640Nm nog net dat iets meer kracht op overschot heeft. Hoewel, op papier lijkt hij de TdV6 slechts met één tiende van een seconde te overtreffen in de sprint naar de honderd. Nu ja, de sound van de V8 heeft zo ook zijn charme dus voor de liefhebbers kan dat zeker geen kwaad. Wie liever benzine rijdt en graag elke dag aan het tankstation staat is er ook nog de 510pk en 625Nm sterke 5.0-liter V8 Supercharged.

Rijtest : Range Rover Sport 3.0 TdV6

Wat de styling betreft zijn de wijzigingen aan het exterieur eerder beperkt gebleven. Verder dan een subtiele update van de lichtblokken en de koetswerk details lijkt het niet te gaan. De voorlichten zijn voorzien van wat LED-dagrijverlichting en nog zoals bij de Discovery 4 lijkt het op het eerste zicht ook hier alsof ze de ontwerpers bij Land Rover hier toch beter een iets stijlvollere oplossing waren gegaan. Het past precies niet echt bij de klassiekere en gedistingeerde uitstraling van een Land Rover. Verder heb je als klant ook de keuze uit een heel aantal nieuwe aluminium velgen en koetswerkkleuren.

Rijtest : Range Rover Sport 3.0 TdV6

Pas wanneer je plaatsneemt in het interieur merk je echt het verschil met de vorige Range Sport op. Het dashboard is volledig opgewaardeerd. Niet alleen het gebruik van hoogwaardigere materialen, maar vooral ook door de reorganisatie van alle functies die je erop terugvind. Daar waar de middenconsole uit de vorige Range Sport een heel erg warrige indruk maakte, is dat bij deze nieuwe variant volledig het tegenovergestelde. Ook het vernieuwde multifunctionele stuurwiel, hetzelfde als dat van de Discovery 4, is veel ergonomischer in gebruik dankzij de geoptimaliseerde schikking van de verschillende bedieningstoetsen.

Bovenaan het dashboard bevindt zich het multifunctionele touchscreen waarop navigatie, radio en andere functies ingesteld kunnen worden. Een schitterend systeem dat zeer intuïtief te bedienen valt, zeker in combinatie met de snelkeuzetoetsen op de middenconsole. Kenmerkend voor het interieur van de Sport is nog steeds dat het dashboard en de middenconsole ‘rond’ de bestuurder zijn gebouwd. Hierdoor heb je, afgezien van het feit dat je natuurlijk een stuk hoger zit dan de gemiddelde weggebruiker, eerder het gevoel in een lagere en meer sportieve sedan te zitten.

Vooraan zit je echt prinsheerlijk. De stoelen bieden een waanzinnig goed zitcomfort. Wel een licht gebrek aan zijdelinge steun, maar aangezien de Range zich toch niet echt meteen leent tot bochtenpikken is valt hem dat zeker te vergeven. Achteraan is het comfort van een iets lager niveau. Twee mensen vinden zeker een goed plaatsje op deze achterbank, een derde zal zittend op de middentunnel wensen dat de rit niet te lang duurt. Ook de zit van lijkt net iets te kort en te laag te zijn waardoor het net niet dat is wat je zou verwachten in een topwagen als deze.

Ten opzichte van de eerste generatie is deze nieuwe Range Sport er zeker op voorruit gegaan. Het vernieuwde motorengamma maakt dat hij nu meer zijn naam kan waarmaken dan ooit tevoren. Hij levert vlotte prestaties die zeker voldoen aan de geschepte verwachtingen.

Rijtest : Range Rover Sport 3.0 TdV6

Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 SE
Motor:
3.0 TDV6,    6-in V Cilinderinhoud: 2993ccVermogen: 180 KW/245 pk,  Koppel: 600 Nm,  Overbrenging:  6-bak automaat, Aandrijving: vierwielaandrijving,  Gewicht: 2.535 kg,  Kofferinhoud: 920 / 2.015 l,  Topsnelheid: 193 km/u,  Aanloop van 0 tot 100 km/u: 9,3 sec.,  Gemiddeld testverbruik: 9 - 11 l,  Basisprijs Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 SE: 59.00 euro

Tekst  : Alexander De Nys
Foto's : Pieter Ameye - Alexander De Nys - Pieter Aertgeerts

Auteur: Wim
Reacties: 7 reacties

Tags

suv

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 13:08
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Een heerlijke wagen. De bodemvrijheid offroad was soms wel wat te laag, maar op de baan is hij meesterlijk.

Wim 13:11
afbeelding van Wim

voor een "Sport" kon hij beter off-road dan ik dacht, blijft wel één vd mooiste 4x4's

yannick D 19:40
afbeelding van yannick D

ZEER knappe kleur!

Anonieme gebruiker 17:01
afbeelding van Anonieme gebruiker

Lekker met autootjes spelen, wie wilt dat nou niet?

dilewyns stefan 16:45
afbeelding van dilewyns stefan

heeft een heel schone kleur deze range rover en ik denk na deze test ook goede reactie,s
hebben over deze wagen . ben er ook zo zot van alleen de prijs is naderhand . ook omdat ik zo
een wagen gestest heb of er mee gereden ;wat voor mij al wauw was .

Anonieme gebruiker 11:40
afbeelding van Anonieme gebruiker

prachtige auto! inderdaad alleen jammer van de erbarmelijke 2e zitrij

MarcelB 18:04
afbeelding van MarcelB

Vond de eerste generatie van de buitenkant mooier. Blamage dat je niet met z'n drieën fatsoenlijk achterin kunt zitten. Wordt tijd voor een 'lichtgewicht' uitvoering want 2500 kg is een 'pietsje' te veel. Straalt wel klasse uit maar ik ga voor de LandCruiser. Op de weg wat minder maar betrouwbaare techniek, stuk goedkoper in onderhoud en wegenbelasting (Nederland!) en 7zitsuitvoering.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws