![volkswagen t prime concept 2016 01 volkswagen-t-prime-concept-2016_01](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/merken/volkswagen/anderefotos/volkswagen-t-prime-concept-2016_01.jpg?itok=47u0sqoC)
De Phaeton mag dan wel ten grave zijn gebracht in Europa, het lijkt erop dat Volkswagen een spirituele opvolger voorziet in de vorm van een gigantische luxe-SUV. De voorbode daarvan toont VW op het autosalon van Beijing in de vorm van de T-Prime Concept GTE.
Na de T-Roc en T-Cross komt Volkswagen nu op de proppen met de T-Prime. Die eerste twee concepts krijgen een productie-afgeleide, dus de kans is groot dat deze (Optimus)T-Prime ook een leven krijgt in productieland. Als een volbloed luxe-SUV, want luxe-sedans zijn nu eenmaal op hun retour als we automerken moeten geloven.
De T-Prime laat zich conceptueel alvast sieren door stoere hoekige lijnen, een grille om 'u' tegen te zeggen en stevige 22-duims velgen. Omdat VW een hybride-aandrijving onderhuids plaatst tekenen de voor de GTE-typerende dagrijverlichting present op de gigantische voorsteven. Toch ziet de T-Prime er niet corpulent uit, terwijl je met z'n 5,06 meter toch een langere lintmeter nodig hebt dan voor de Audi Q7.
![volkswagen-t-prime-concept-2016 volkswagen-t-prime-concept-2016](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/volkswagen/anderefotos/volkswagen-t-prime-concept-2016_02.jpg)
Dashscherm
Uiterlijk - naar VW-normen - geen complete verrassing (lees: een opgepompte en -geblonken Tiguan), binnenin is het wel een festijn voor techgeeks. Want het dashboard bestaat voor de helft uit scherm. Specifiek gaat het over een 12-duims scherm voor het instrumentenpaneel en een 15-duims gebogen aanraakscherm voor het infotainmentsysteem. Verder werd elke drukknop in het interieur vervangen door een 'aanraakgevoelige'-knop, zelfs op het stuur.
![volkswagen-t-prime-concept-2016 volkswagen-t-prime-concept-2016](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/volkswagen/anderefotos/volkswagen-t-prime-concept-2016_03.jpg)
Hoewel rijkelijk in meters, huist deze T-Prime niet meer dan 4 personen. Kwestie van de luxe wat extra in de verf te zetten. De inzittenden achterin krijgen op de middenconsole een eigen aanraakscherm van 9,6 duim om zich bezig te houden tijdens de langere ritten.
Toch maar een viercilinder
Maakte je vroeger pas indruk in luxeland als er een V6 onder de kap zat, dan kan het tegenwoordig best met een viercilinder. Met dank aan extra elektrokracht. Zo ook bij deze T-Prime, want een 2-liter viercilinder met turbo krijgt hulp van een elektromotor waardoor het totaal op 381 pk en 699 Nm komt te liggen. Die kracht gaat via een automaat naar de vier wielen en stuwt de concept in 6 seconden naar de honderd om dan te toppen op 223 km/u.
![volkswagen-t-prime-concept-2016 volkswagen-t-prime-concept-2016](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/volkswagen/anderefotos/volkswagen-t-prime-concept-2016_04.jpg)
Voor groene rakkers is het leuk om weten dat 'ie 50 kilometer ver geraakt op pure batterijkracht. Verwerk je dat in een verbruikstest, dan komt het normverbruik op zo'n 2,7 l/100 km te liggen. Nu is het wachten op de productievariant.
Recente reacties
Sorry, DS: Franse president rijdt voortaan Renault Rafale
Flinke achteruitgang, waarschijnlijk gratis gekregen van Renault ☺️. Van een 1,6 4 cilinder (ook al...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Circuittest: MG4 XPower (2023)
MG is het engelse merk dat eindelijk inspeelt op een betaalbare ev, niks mis mee een auto aan te...
Door Patrick maerten 1 dag geleden
Sorry, DS: Franse president rijdt voortaan Renault Rafale
Wat een gedrocht. Lijnen op zich zijn ok Maar een sedan met de hoogte van een SUV...... hoe...
Door jan 1 dag geleden
Juich: Audi stopt met valse uitlaten!
Wel raar dat ze dit vragen én krijgen, terwijl bij de EV's de kleinste botsing al richting...
Door this 2 dagen geleden