Audi PB18 Concept is elektrospinsel van jewelste (2018)

audi-pb18-e-tron-concept-2018

Terwijl heel Europa onder het dons lag te snurken heeft Audi in de VS het laken getrokken van de PB18 Concept. Een conceptwagen die een blik werpt op hoe Audi de toekomst ziet. 764 elektrische pk's horen daar blijkbaar bij.

Je moet het Audi wel geven. Want de Avus quattro Concept uit 1991 bleek zo vooruitstrevend dat ze zelfs anno 2018 nog steeds diens frontaal silhouet kunnen gebruiken op deze PB18 Concept. Toch een unieke designkeuze bij deze nieuwe concept, want eigenlijk is dit geen coupé, wel een hatchback. Zoals een Audi A3 zeg maar. Nu ja, eentje op steroïden, want wat Audi hier presenteert ziet er op z'n minst excentriek uit.

audi-pb18-e-tron-concept-2018

Kijk maar naar de grille die dienst doet als gigantisch luchtdoorstroomkanaal of de derrière met uitstekende lichten. Een klassieke schoonheid durven we het alvast niet noemen. Wel een typische uiting van hoe we momenteel de toekomst voorstellen. Uitklappende spoiler incluis.

Level Zero

Belangrijker dan het design is misschien wel de achterliggende gedachten van deze conceptwagen. Zo werd 'ie intern ook wel Level Zero-genoemd. Waarom? De PB18 heeft geen elektrostroompje autonome technologie aan boord. De bestuurder is in volledige controle. Waarmee Audi wil zeggen dat het ook in de toekomst nog auto's gaat bouwen voor de puristen, de autofans die zelf nog sportwagens bij het nekvel willen vastpakken.

audi-pb18-e-tron-concept-2018

Dat gebrek aan technologie wordt gecounterd door een stevige brok tech aan de aandrijvingskant. Drie elektromotoren tekenen present. Eentje van 150 kW op de vooras en twee motoren achteraan die samen 450 kW opwekken. Gezamenlijk wekken die 500 kW (671 pk) en 830 Nm op. In overboost kan het systeem trouwens tijdelijk 764 pk naar de vier wielen sturen. Kracht puren de motoren uit een batterij van 95 kWh. Volgens Audi genoeg om 500 kilometer ver te geraken op de nieuwe WLTP-cyclus.

Moest je geen vrienden hebben...

Zoals het een goede conceptwagen betaamt pakt de PB18 eveneens uit met een plezierig trucje. Zo kan je binnenin het interieur ombouwen van een tweezitter naar een "monoposto". In dat laatste geval schuift de bestuurderszijde van de cockpit naar een centrale positie zodat je McLaren F1-gewijs het circuit op kan. Ook handig als je geen vriende hebt natuurlijk...

audi-pb18-e-tron-concept-2018

Dat we dit ooit in een productiewagen van Audi gaan zien? Kom, dromen mag. Al geeft de elektrotechnologie aan boord wel aan naar waar Audi werkt in de toekomst. Toekomstige RS-modellen met +700 elektrische pk's? Het kan slechter.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws