Om haar honderdtwintigste verjaardag te vieren trakteert Fiat zichzelf op deze Centoventi, een compacte, heftig te personaliseren en elektrische stadswagen met een betaalbaar prijskaartje. Het is momenteel nog een concept maar zet Fiat door, dan kan dit wel eens de heilige graal in autoland zijn op EV-vlak.
Wil de elektrische auto doorbreken, dan moet die EV zijn geweer van schouder veranderen. Want momenteel zijn elektrische auto's vaak peperdure prestigeprojecten met bakken pk's, bakken gewicht en een lijvig prijskaartje. Volkswagen werkt alvast hard aan een elektrisch auto van 18.000 euro, Fiat lijkt nu nog een stapje verder te gaan; deze Centoventi zou de meest betaalbare elektrische auto ter wereld moeten worden. De Panda in EV-vorm zeg maar.
Personalisatie troef
Al stopt Fiat het feestje daar niet. Want "betaalbaar", dat mag niet gelijk staan aan "saai". Daardoor legt het enkele zeer vooruitstrevende ideeën voor. Wat te denken van een modulaire basis die je compleet naar je eigen hand kan zetten door andere carrosseriepanelen? Zo kan je de Centoventi omvormen tot een cabrio, hatchback, busje, noem maar op.
Ook binnenin moet personalisatie troef zijn. Al geven wij Fiat vooral een dikke pluim voor het dashboard met smartphonehouder. Nee, niet zoals we het momenteel kennen. Wel schuif je een stuk van het dashboard opzij om plaats te maken voor je smartphone. Een smartphonehouder geïntegreerd in je dashboard, waardoor je telefoon deel uit lijkt te maken van het geheel. Liever een klassiek infotainment-scherm? Dat kan ook natuurlijk. Net zoals een opbergbox in plaats van passagiersstoel. Dit is LEGO op autoniveau!
accu-tellen
De reden hierachter is duidelijk, door deze weg in te slaan kan Fiat een absolute kale Centoventi voor leggen met een complete bodemprijs. Het is dan aan de eigenaar om uit te maken hoe stevig hij zijn auto uit wil rusten. Op zich helemaal niets mis mee natuurlijk, want zelfs de basis ziet er al geinig uit. Met zijn 3,68 meter is deze rakker trouwens extreem compact. Amper langer dan een Fiat 500, om je een idee te geven.
Maar hoe zit het nu met die aandrijving? Wel, ook daar gaat Fiat modulair. Standaard geraak je 100 km ver het accupakket in deze Centoventi. Naar wens kan je tot 4 extra batterijpakketten toevoegen. Waardoor de maximale range dus kan stijgen tot 500 km. Het zorgt er voor dat je deze EV perfect naar jou comfort-, range-, geldnoden samen kan stellen. Zo eens elk decennia... komt Fiat toch met een slim product op de proppen. Hopelijk zet het merk dan ook door en ziet deze concept het productiestadium.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 17 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden