De 10 chauffeurs die je tegenkomt op de autostrade

10-gewoontedieren-autostrade_intro

De autostrade is een heerlijke biotoop om de verschillende chauffeurs in België te ontleden. Een bont allegaartje van gewoontedieren en lastpakken. Wij verzamelden tien chauffeurs die je al zeker bent tegengekomen op onze snelwegen.

1. De linksrijder
Even voorkomend als een blaasontsteking bij regelmatig rondvogelen. En eigenlijk ook even irritant. De linksrijder lijkt wel van Engeland te komen want hij heeft de neiging om steevast zo links mogelijk te rijden. Een strook opschuiven staat niet in zijn woordenboek...

2. De Coyote gebruiker
Snelheidsborden zijn maar een suggestie voor deze chauffeur. Want dankzij een klein zwart bakje vol magie kan hij ongestoord doorrijden in volle galop. Je herkent hem meestal aan zijn kruissnelheid waarmee hij voorbijvliegt.

10-gewoontedieren-autostrade_intro

3. De chauffeur met afritvrees
Meestal kom je ze tegen zo'n 3 kilometer voor een afrit. Ze beginnen onzeker te schuifelen, vakken te verwisselen om zich uiteindelijk tussen twee vrachtwagens te parkeren. Ze moesten maar eens de afrit missen...

4. De kruisstaarder
Er is niets veiliger dan je gsm zo laag mogelijk houden tijdens het rijden. Logisch ook, want dan denkt de politie dat je gewoon je kruis aan het inspecteren bent. Dat je dan niets van de baan ziet, dat is bijzaak. Herken je meestal aan een zwalpend rijgedrag.

5. Vrachtwagenchauffeur met een Need for Speed
TURBO TURBO! Dat moet de vrachtwagenchauffeur wel denken die zich zonder gêne op de middelste rijstrook wringt om zijn collega chauffeur in te halen aan een slakkengang. Het gemiddelde inhaalmanoeuvre duurt zo'n 8 à 15 minuten.

10-gewoontedieren-autostrade_intro

6. De ramenkuiser
Een goed zicht is essentieel voor een veilige chauffeur. Daarom dat je op regelmaat je ramen moet kuisen. De ramenkuiser doet dat meestal op de autostrade terwijl je net achter hem rijdt zodat je mee kan genieten van zijn licht aromatische ruitenvloeistof.

7. De passant
Ook wel je autostradevriendje genoemd. Haal je hem in, dan komt hij geheid enkele minuten later terug voorbij zodat je wederom aan je inhaalslag kan beginnen. Meestal niet irritant, wel amusant.

8. De wringer
Een chauffeur die blij is dat andere chauffeurs afstand houden, want dan kan hij er steevast tussen wringen. Zelf prefereert hij kortstondig bumperkleven om daarna terug naar zijn baanvak af te zakken. Notoir kettingbotsingveroorzaker.

10-gewoontedieren-autostrade_intro

9. Ridder van het grootlicht
Begint het wat te schemeren, dan komen de grootlichridders uit hun duistere opritten gekropen. Ze stralen net niet de lak van je carrosserie en laten je halfblind achter na hun passage. Opzoek naar hun volgende slachtoffer...

10. De opritslak
Een grootschalige groep die gelooft dat je pas 120 km/u mag rijden op de autostrade. De oprit? Die dient om aan 60 km/u in te voegen op die autostrade. Je herkent ze meestal aan hun nummerplaten met 2 letters en drie cijfers vanuit de jaren zeventig.

11. De ....
Welke helden van de autostrade kennen jullie nog? Laat het weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Glenn 13:42
afbeelding van Glenn

Middenvakrijders met tunnelvisie: bij het oprijden van de autosnelweg gaan ze asap op het middenvak rijden om er niet vanaf te wijken tot aan hun afrit. Ze matchen meestal ook de snelheid van hun voorligger: gaat die sneller rijden, volgen ze; gaat die trager rijden idem. Linkervak is volgens hen geplaveid met ijs en dus per definitie te gevaarlijk om te gebruiken. Slagen er ook vaak in om weggebruikers die wel rechts rijden klem te rijden wanneer die een trager voertuig naderen.

Glenn 17:38
afbeelding van Glenn

Bwa, nochtans had ik gisteren weer zo ene aan mijn been. En die zag er even wit uit als ik. Met belgische nr plaat :-)

Adriaan 15:43
afbeelding van Adriaan

De twijfelaar tijdens de file. Constant veranderen van rijvak in de hoop om toch maar iets sneller te zijn, maar in realiteit alleen maar meer fileleed veroorzaken en even snel tot zelf trager zijn dan de rest.

Bram 13:41
afbeelding van Bram

Wanneer er 7 auto's achter elkaar rijden aan +/- 110 op het linkse vak, en er dus niet harder kan gereden worden op dat moment, heb je er altijd die proberen van via het middenste vak de hele rij voorbij te steken en dan last minute zich op het links vak wringen. Gevolg is meestal dat diegene waar er dan op de laatste nipper wordt ingevoegd op het linkse vak dit niet verwacht en op de rem gaat staan. De hele rij op het linkse vak kan dan op de rem gaan zodat nummer 6 in de rij vaak nog 80 km/u aan het bollen is. (bv. op de E 19 van Brussel naar Antwerpen tussen 16 en 18u)

jo 10:49
afbeelding van jo

De Egoist:
Ik zie dat mijn voorligger zijn richting aanwijzer gebruikt om een voorligger voorbij te steken dus dan zullen we die maar snel de pas afsnijden en ook voorbijsteken zonder zelf te "pinken" uiteraard.

Deze laten je vaak ook niet invoegen bij een oprit van de autostrade.
In Duitsland gaat men bij opritten steevast links rijden om andere chauffeurs te laten invoegen. Stel je voor.....

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws