Kies maar: VW Golf GTI, GTD of GTE?

2015-volkswagen-golf-gtd-golf-gte-and-gti-thumb

Nu de Golf GTE zijn Belgische prijs kent, is het tijd voor jullie om kleur te bekennen en een versie te kiezen. Ga je old school benzine met de GTI, doe je zuinig met de GTD of kies je toch voor de pseudo groene GTE van de Volkswagen Golf?

Laten we ze alledrie nog even op een rijtje zetten, zodat de keuze iets overzichtelijker wordt voor je.

De Golf GTI is er al bij van bijna in het begin. Niet de eerste hot hatch maar misschien wel de bekendste zit al sinds 1978 in het gamma. Tegenwoordig laat hij de jonge garde de strijd uitvechten en fungeert hij als comfort-hothatch. Hij is er met 220 pk of met 230 pk in Performance-trim, goed voor een 0-100 in zowat 6,5 seconden. De eerste kost je 32.320 euro, de tweede 33.410 euro.

De Golf GTD is er ook al van bij de eerste generatie. Die had een schamele 70 pk, tegenwoordig zijn het er 184. Hij neemt iets van de looks van zijn GTI-broer over maar stelt daar een lager verbruik tegenover, al bleek dat tijdens onze test niet helemaal. Hij is met 7,5 seconden zowat een seconde trager van 0 naar 100 dan zijn benzinebroer. Bij de Volkswagen-dealer kost een nieuw exemplaar je 32.680 euro.

De jongste telg in Volkswagen performance-familie is de Golf GTE. De plug-in hybride is de sportievere variant van de eGolf. Geen tweelitermotor hier, wel een 1.4 TSI bijgestaan door een elektromotor. Daardoor komt hij aan 205 pk, goed voor een 0-100 sprint in 7,6 seconden. Hij kost 38.169 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
chuwie 09:33
afbeelding van chuwie

Een 180pk sterke diesel dat is meer dan voldoende voor mij.

Adriaan 17:17
afbeelding van Adriaan

Wat is er aan de hand met de GTE? Meer pk's dan een gti, maar trager dan een gtd.

Sven 19:40
afbeelding van Sven

Daar sloop een foutje in, het gaat om 205 pk en geen 250. De 1.4 TSI levert 150 pk, de elektromotor 100 pk, en door een weinig transparante berekening komt men op 204 pk.

Rik 13:10
afbeelding van Rik

Old school voor mij, de GTi blijft een icoon!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws