Opel P1 reed 160 km op 1 liter benzine... in 1973!

opel-p1-experimental-car_01

De strijd voor zuinige wagens wordt meer dan ooit uitgevochten anno 2015. Toch is het zuinig maken van een wagen niets nieuw. In 1973 was er al deze Opel P1 van de Nederlandse Ben Visser, een experimentele wagen die 160 kilometer reed met 1 liter benzine. Ofte een verbruik van 0,6 l/100 km.

Om het verhaal van de Opel P1 uit de doeken te doen moeten we teruggaan naar zijn reden van bestaan. In 1939 leek het een paar werknemers van het Shell Research Laboratoria in Wood River, Illinios (VS) een leuk idee om een weddenschap af te gaan; Wie kon een wagen het verst laten rijden op 1 liter benzine?

Het was het begin van een jaarlijks evenement dat stelselmatig uitgroeide in verschillende klassen en deelnemers. Vliegen we in de tijd naar 1973, dan zien we Ben Visser verschijnen. Een man van Nederlandse afkomst die in 1967 richting Amerika trok om voor Shell te gaan werken als ontwikkelingsingenieur. Daarbij was hij meteen verkocht aan het jaarlijkse '1-liter evenement'. In 1973 haalde hij dan zijn waanzinnig record binnen in de vrije klasse met zijn Opel Rekord P1 ('59): 160 kilometer op 1 liter benzine

opel-p1-experimental-car

Don't try this at home

Om dat magisch cijfer te behalen moest hij z'n P1 wel grondig verbouwen. Top op het punt dat je eigenlijk niet meer van een aanvaardbare straatwagen kan speken. Niet toevallig zei Visser destijds dat hij niemand aanraadt om te doen wat hij met zijn wagen heeft gedaan. Zo stond de P1 op een geheel nieuw chassis, werden de achterwielen dichter tegen elkaar gebracht, vloog de motor dwars achteraan waar voordien de achterbank zat, kreeg die een carburateur van een scooter en zorgden banden van een vliegtuig - onder een enorme hoeveelheid druk - voor zo min mogelijk weerstand.

opel-p1-experimental-car

Comfortabel was het daarbij ook niet, want in de jaren 70 beseften ze al dat een gewichtsverlaging wonderen kan doen. Daarom ook dat de gehele achterkant van het dak werd weggezaagd en dat het overgebleven stuk voortaan 12 cm lager zat. Binnenin bleef het absolute minimum aan boord. Kort gezegd; een stoel, stuur, pedalen en wat metertjes. De ophanging, die was non existent, want de wielen werden gemonteerd op vaste assen zonder veren.

160,075

Verregaande aanpassingen die er wel voor zorgden dat de Nederlandse Visser naam wist te maken in Amerika met zijn Opel. Want op een novemberdag in 1973 werd geschiedenis geschreven op de Great River Road. Een baan die braafjes naast de Mississippi loopt en zo'n 22,5 kilometer lang is. Een traject waarop Visser 7 keer wist te keren voor hij uiteindelijk de laatste druppel van zijn liter benzine opsoupeerde. Het verdict: 160,075 kilometer op 1 liter benzine. Omgerekend een verbruik van 0,6 l/100 km.

Een Opel met een waanzinnige prestatie, die in een donker hoekje van de geschiedenis verdween. Letterlijk dan, want de wagen werd opgekocht door Talledega SuperSpeedway's Motorsports om in de Hall of Fame te staan en werd daar vergeten tot het circuit zijn inventaris moest liquideren. In 2013 verscheen de P1 nog eens op een tweedehandswebsite voor 378.000 euro. Waar de recordwagen momenteel vertoefd is niet geweten.

opel-p1-experimental-car
Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Sracerr 12:46
afbeelding van Sracerr

Dit is nu met recht een Sloopel-tje!. Zo zie je maar hoe heden ten dage getracht wordt ons in de maling te nemen.

Adriaan 17:23
afbeelding van Adriaan

Vandaag kunnen ze nog extremer gaan, team TED uit frankrijk haalt 2308.3km uit 1 liter.
Alleen lijkt het mij niet zo evident om die technologie werkelijk te gaan gebruiken in een productie auto. Gewicht lijkt me hier vooral de grootste boosdoener, en dan spreek ik nog niet over betrouwbaarheid...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws