Steeds hoog in de ranglijsten der sportwageniconen, de 911. Maar hoe komt Porsche aan die drieletterige naam? Wel, eigenlijk hadden de jongens uit Stuttgart een andere naam voor ogen, maar Peugeot stak daar een Frans stokbroodje voor.
In de jaren 50 boekt Ferdinand Porsche in de racerij succes met zijn 356. Succes dat zich liet vertalen naar de openbare weg, want met 70,000 exemplaren was de 'Speedster' een complete verkooptopper voor de Duitse fabrikant. De opvolger moest dus op z'n minst even succesvol zijn. Het leek Porsche dan ook een goede zet om de naam ervan te baseren op haar racewagens. Zo had je al de 718 (die we nu terug zien in de vorm van de 718 Boxster & Cayman) en de 804 F1-wagen. Daar moest dus een honderdje bij.
Andere tijden, tragere tijden
September 1963, het autosalon van Frankfurt is in volle galop en Porsche haalt het doek van de 901 met luchtgekoelde zescilinder boxer. Niet alleen een stuk volwassener en praktischer, deze 901, ook met z'n 130 pk sneller dan de 356. Alvast geen vuiltje aan de lucht en Porsche begint een jaartje later met de productie van de sportwagen. Tot oktober 1964...
Dat jaar namelijk geen salon in Frankfurt, wel in Parijs. Net zoals het tot op de dag van vandaag gaat. Daar maken de Fransen kennis met de 901 en staat Peugeot op haar achterste poten. Het Franse merk vindt namelijk dat het alleenrecht heeft op de typenamen met drie cijfers waarvan het middelste cijfer een 'O' is. En toegegeven, tot op de dag van vandaag hanteert Peugeot die nomenclatuur.
82 901's
Porsche kreeg de keuze; of een andere naam voor de 901 verzinnen voor de Franse markt, of de wagen gewoonweg helemaal van naam veranderen. Het laatste gebeurde dan ook en de nul in het midden werd vervangen door een één, waardoor de 901 omgedoopt werd tot 911 en de productie van die 'Porsche-met-de-nul-in-het-midden' beperkt werd tot 82 exemplaren. Hoewel die allemaal werden gebruikt voor interne tests en autoshows hebben er een paar een plaats gevonden bij privéverzamelaars. Zo heeft Alois Ruf er ééntje in zijn bezit. Inderdaad, de oprichter van Porsche-tuninghuis RUF Automobile GmbH.
De Franse halsstarrigheid zorgde er verder voor dat Porsche haar racemodellen en de daarop gebaseerde straatvarianten een andere naam moest geven. Zo was er de 904 en de 906 die respectievelijk werden omgedoopt tot Carrera GTS en Carrera 6. Had Peugeot dus geen bezwaar gemaakt van de naamgeving, dan is de kans reëel dat we anno 2016 Porsche 904 zouden zeggen tegen de 911 Carrera GTS.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 2 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 17 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden