Wat je nog moet weten over de Porsche Mission E

porsche_mission_e

Hoewel het concept van de Porsche Mission E alweer twee jaar meegaat, zit Porsche naar eigen zeggen op schema om zijn elektrische sedan tegen 2020 productieklaar te hebben. Intussen lekten ook de eerste details in verband met het rijbereik en het vermogen van de verschillende versies.

Hoewel we nog twee jaar verwijderd zijn van een Mission E bij de lokale Porsche-boer om de hoek, zitten de Duitsers al aardig op schema. Zozeer zelfs dat ze journalist Georg Kacher van Automobile Magazine reeds enkele kilometers met een prototype hebben laten rijden. Naar verluidt was hij pas de vierde persoon ooit die die eer te beurt viel. Tijdens zijn testbeurt op het Porsche testcentrum in Weissach vielen ook de eerste concrete weetjes te rapen.

De Mission E zal zich qua afmetingen tussen de Cayenne en Panamera nestelen maar krijgt ondanks zijn compactere buitenafmetingen nagenoeg dezelfde hoeveelheid binnenruimte als die laatste. De Mission E komt er naar verluidt in drie verschillende versies en is net als de Tesla Model S intussen telkens voorzien van vierwielaandrijving. De instapper krijgt een 300 kW sterke batterij, omgerekend ongeveer 400 pk, terwijl de opeenvolgende, krachtigere versies er telkens 100 kW bovenop doen. Het vlaggenschip zal daardoor zo'n 670 pk sterk zijn en is er geheid op gebrand om het de Tesla Model S P100D erg lastig te maken. Al is het evenzeer de vraag waar Tesla zich in twee jaar bevinden zal.

mission_e

Porsche mikt daarmee op een rijbereik van om en bij de 500 km in reële omstandigheden. De batterijen aan boord zullen dan weer voorzien zijn om op maximum 800 volt te laden, wat een primeur zal zijn. Aan de andere kan wil Porsche van de Mission E ook een echte sportsedan maken en wil het daarbij profiteren van alle voordelen die de elektrische aandrijving te bieden heeft. Denk daarbij aan vergaande toepassingen in verband met torque vectoring of een speciale modus die van de sedan een achterwielaandrijver maakt.

Tot slot is er ook nog goed nieuws in verband met de productiecapaciteit. Die zou worden opgetrokken van 20.000 auto's per jaar naar 30.000.

Auteur: Auteur: Pieter Ameye
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie