Net als alliantiepartner Nissan zou Renault eind deze maand een toekomstplan uit de doeken doen. In dat plan zou volgens persbureau Reuters de toekomst van enkele belangrijke modellen gecompromitteerd worden, zoals de Espace en Scénic. Ook de Talisman zou geen lang leven meer beschoren zijn.
Renault bereidt zich voor om eind deze maand een besparingsplan uit de doeken doen. In dat plan wil de Franse constructeur 2 miljard euro besparen over een tijdsspanne van drie jaar. Ook alliantiepartner Nissan zou eind deze maand een strategisch plan bekend maken.
Net als het plan van de Japanners zou dat van de Fransen behoorlijk ingrijpend kunnen zijn. Renault maakte het afgelopen jaar voor het eerst in tien jaar immers verlies, zag zijn relatie met alliantiepartner Nissan verstoord door de saga rond Carlos Ghosn, en kampt nu net als heel wat andere constructeurs met de ernstige gevolgen van de coronacrisis.
Geen taboes
De Franse staat is deelaandeelhouder is van Renault, en de constructeur is door de crisis al gaan aankloppen voor staatssteun. Er worden bedragen genoemd van 4 tot 5 miljard euro. Toch zouden er bij de besparingen “geen taboes” mogen zijn, aldus CEO ad interim Clotilde Delbos. Dat doet vrezen voor minder banen en eventuele fabriekssluitingen, thema’s die zeker in Frankrijk gevoelig liggen.
Wat alleszins wel al zeker lijkt, is dat het aantal modellen van de Franse constructeur zal inkrimpen. Volgens bronnen binnen Renault zou het al zo goed als zeker zijn dat de Espace en Scénic geen opvolging meer zullen krijgen. Ook de toekomst van de Talisman-berline lijkt hoogst onzeker. In plaats daarvan zou de focus meer komen te liggen op crossovers en SUV’s, aldus Reuters.
Pionier
Vooral met de Espace zou er een symbolisch model verloren gaan. In 1984 was die immers een van de pioniers in het monovolumesegment. Omdat dat segment in ongenade is geraakt, gaat hij sinds 2015 verder door het leven als een soort crossover. In 2016 volgde de Renault Scénic datzelfde stramien. Toch blijken beide modellen het vandaag moeilijk te hebben tegenover de populaire SUV’s. Vorig jaar verkocht Renault in Europa 16 procent minder Scénics dan in 2018 volgens onderzoeksbureau JATO Dynamics. Voor de Espace gaat het om een daling van 20 procent, voor de Talisman idem.
Volgens Reuters zouden de Espace en Scénic plaats ruimen voor een nieuwe Kadjar-achtige SUV. Die zou in Spanje gebouwd worden en vijf tot zeven zitplaatsen tellen. De fabriek in het Noord-Franse Douai, waar de drie bedreigde modellen gebouwd worden, zou twee nieuwe modellen krijgen die een nieuw elektrisch platform gebruiken van de Alliance Renault-Nissan-Mitsubishi.
Renault wilde niet reageren op de informatie van Reuters. De Belgische Renault-importeur kan voorlopig alleen bevestigen dat er eind mei een besparingsplan wordt aangekondigd. De inhoud daarvan is ook aan de importeur nog niet meegedeeld.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 7 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 11 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden