
Triest nieuws uit het BMW-kamp: na een carrière van 35 jaar schrapt de constructeur de V12 uit zijn wereldwijde aanbod. Vrees echter niet, verbrandingsfanaten, want de peetvader van de Reihensechszylinder werkt achter de schermen aan een nieuwe generatie thermische motoren.
Terwijl nagenoeg de hele autosector zich voorbereidt op complete elektrificatie wordt er ook in Beieren naarstig aan het motorenaanbod gesleuteld. Zoals bij heel wat andere fabrikanten leidt dat tot meer elektrische modellen, kleinere verbrandingsmotoren en minder cilinders. BMW gooit de thermische handdoek echter nog lang niet in de ring, zo blijkt uit een interview van ontwikkelingsdirecteur Frank Weber met het Duitse Auto, Motor und Sport.
Aanbod = vraag - emissies
Daarin gaf de topman namelijk te kennen dat zijn team momenteel werkt aan een nieuwe generatie van benzine- en dieselmotoren, en dat worden niet zomaar kleine viercilinders met grote turbo’s. Volgens Weber liggen er ook nieuwe zes- en achtcilinderblokken in het verschiet, wat ergens ook niet helemaal verwonderlijk is. De vraag naar dergelijke krachtbronnen blijft namelijk groot, en dan kunnen ze er volgens de ontwikkelingsdirecteur maar beter voor zorgen dat de beschikbare motoren zo efficiënt mogelijk zijn. De komende generatie van BMW’s verbrandingsmotoren zal dus de properste ooit worden dankzij, aldus Weber, “ongeziene technologie”.

Op een vervanger voor het machtige 6.6-liter V12-blok hoeven we dan weer niet te rekenen. Die motor is bij ons al even uit het aanbod verdwenen maar bleef met name in de Verenigde Staten nog verkrijgbaar. BMW trekt later dit jaar ook daar voorgoed de stekker uit zijn twaalfcilinder, maar niet zonder een passend afscheid. Zo bouwt de Amerikaanse tak van de constructeur in juni nog twaalf laatste 7 Reeksen met de V12-biturbo in het vooronder, die het merk zelf zal toewijzen aan trouwe klanten die een lange geschiedenis met BMW’s V12 achter de rug hebben. Laatste kans om een paaiend mailtje naar de Amerikaanse BMW-importeur te verzenden, dus.
Recente reacties
Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation
"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal...
Door Mathieu 13 uur geleden
Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)
Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het...
Door Tryphon 16 uur geleden
Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT (2021)
Value for money! Nog ruim 150 stuks op autosalon in de aanbieding met ruim €3000 korting. Allemaal...
Door Hans 1 dag geleden
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 1 dag geleden