Het einde van een tijdperk is in zicht. Na een carrière van alles samen 15 jaar zou Nissan namelijk zijn oppermachtige GT-R moeten terugtrekken uit het Europese aanbod. De schuldige valt volgens een topman binnen het merk te zoeken in de steeds strenger wordende geluidseisen.
‘Godzilla’ wordt hij wel eens genoemd, deze Nissan GT-R. Met zijn 3.8-liter V6-motor met aanvankelijk al 485 pk, zijn agressieve looks en vooral zijn slimme technologie wist de Japanner namelijk heel wat concurrenten van hogere komaf onder tafel te rijden. Dat doet de Nissan al sinds 2007 in thuisland Japan en sinds 2009 bij ons in Europa, maar aan die laatste heerschappij komt binnenkort een einde.
Allen naar de Nissan-configurator
Een woordvoerder van de Britse afdeling van Nissan heeft namelijk aan Carscoops.com verklapt dat de constructeur eind deze maand de stekker uit de Europese GT-R-productie trekt. In andere markten, zoals Azië en de VS, zou de auto wel nog verkocht worden, maar bij ons komt hij er niet meer in. Hoewel Godzilla al even meedraait, heeft zijn gezegende leeftijd toch niks met zijn pensioen te maken. Het zou vooral steeds moeilijker worden om de auto aan de Europese geluidsbeperkingen te laten beantwoorden.
Met het verdwijnen van de GT-R uit ons aanbod komt meteen ook een einde aan het statuut van Nissan als verdeler van sportwagens in Europa. De nieuwe ‘Z’ reed vorig jaar ook al in een pijnlijk boogje om het Oude Continent heen, waardoor liefhebbers van een sportieve Nissan enkel nog bij de GT-R terecht konden. Zij kunnen zich voorlopig nog snel naar de Belgische website van de constructeur haasten, want daar staat de GT-R momenteel nog in de configurator.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 6 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden