Opel is druk bezig met het vernieuwen van het motorenaanbod. Tegen 2016 wil men 13 nieuwe motoren op de markt brengen. De 1.6 SIDI benzinemotor was er eentje van, deze 1.6 CDTi is een tweede.
De 1.6 CDTI is geen toevoeging aan het bestaande gamma. Hij komt de verouderende 1.7 dieselmotoren vervangen en zal ook in de plaats komen van een aantal vermogensversies van de 2.0 CDTI. Het aluminium 1.6-blok beschikt over gesloten verbrandingscontrole en is de eerste Opel-dieselmotor die aan de Euro6-norm voldoet. Het maximumvermogen bedraagt 136 pk en 320 Nm, het verbruik zou 10 procent minder bedragen dan de huidige 2.0 dieselmotoren. Een lager verbruik Was slechts één van haar doelstellingen bij het ontwikkelen van de motor, de andere zijn geluids- en trillingsdemping.
De 1.6 CDTI werd volledig intern ontwikkeld en zal worden gebouwd in het Hongaarse Szentgotthard, op dezelfde productielijn als de 1.6 SIDI benzinemotor. Vanaf het voorjaar van 2013 is deze motor terug te vinden in verschillende Opel-modellen. Welke dat precies zijn is ons nog niet bekend.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 2 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 7 uur geleden