Porsche Panamera facelift (2014)

Porsche Panamera 2014

UPDATE: Sterkere diesel komt er aan. De eerst info van de opgefriste Panamera lekt mondjesmaat het internet op. Hoewel er veel controverse is rond de bultrug lijkt de Panamera er niet van af te geraken door de facelift. Al wordt hij toch iets hoekiger vanachter.

Voor we tot de apotheose gaan van dit nieuwsbericht - de achterkant van de Panamera - beginnen we bij de voorkant. Daar krijgt de vierdeurscoupé van Porsche een knapper gelijnde voorbumper. De Panamera Turbo krijgt zelfs een bumper met LED-lichtjes die geïnspireerd is op de bumper van de Sport Turismo Concept. De voorlichten worden dan net weer iets ronder en verliezen de knik die nog van de 911 (996) leek te komen. In zijaanzicht verandert de lijn op de achterdeuren lichtjes. Ze lijken net iets dieper uitgesneden.

Porsche Panamera 2014

Beetle allures

De achterkant krijgt de grootste, euhm, kontlift. Het design van de achterlichten erft de Panamera van de nieuwe 911 en zijn strakker uitgesneden. De achterkant oogt - zeker op de Panamera Turbo - een stuk minder bol. Al krijgt hij nu last van een hangkin en - durven we het zeggen - trekken van de nieuwe Volkswagen Beetle. De koffer verliest trouwens ook het zilveren streepje in ruil voor een miniknikje. Ten slotte krijgt de nummerplaat een lagere plaats toegewezen.

Porsche Panamera 2014

Groene downsizing

Motorisch zijn er trouwens ook veranderingen. Een nieuw model in het gamma is de S E-hybrid. Een Panamera S met de bekende 3.0 V6 aangevuld met een elektromotor. Hiermee levert de groene Panamera 416 pk. De elektromotor wordt bijgestaan door een lithium-ion accupakket met plug-in mogelijkheden. De elektrische motor zou ook de wagen een goede 50 km ver krijgen (tot een snelheid van 130 km/u). Hierdoor zou het gemiddeld verbruik rond de 3.1 l/100km moeten liggen. Nette waarden voor de walvis.

Porsche Panamera 2014

"Heeft de Panamera S normaal geen V8 in het vooronder?" horen we jullie denken. Inderdaad, de roffelende V8 maakt ook in de gewone Panamera S plaats voor de 3.0 V6. Hier levert hij - dankzij twee turbo's - 419 pk. Dit waarschijnlijk om mensen naar de S E-hybrid te dwingen (even sterk, maar een pak groener). De GTS, Turbo en Turbo S varianten blijven waarschijnlijk wel gespaard van downsizing en behouden hun V8.

UPDATE

Diesel Power

Een diesel is geen nieuwigheid in de Panamera. Zo was er al een variant met 211 of 250 pk. Begin volgend jaar (2014) komt er echter een 300 pk sterkte variant. Deze kracht komt waarschijnlijk uit de 3.0 V6 diesel - van Audi origine - die nu ook al wordt gebruikt in de Panamera.

Op de lange termijn staat ook een Turbo/ 4S Executive model gepland. Deze modellen krijgen een 15 cm verlengde wielbasis, twee individuele stoelen achteraan en luchtvering om over de wegen te woften. Een model voor de man die gereden wil worden dus.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 8 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Yvesw 19:32
afbeelding van Yvesw

De Panamera Turbo (de grijze) ziet er nu best wel lekker uit met die nieuwe bumpers. Wel even een ander setje velgen - jadiejada geschiedenis, die velgen horen op een racewagen, geen tourer - en hij is af. Een geslaagde update. Al is het wachten tot een totaal nieuw model zodat ze eindelijk van de vreselijke kont afraken...

Alfred 21:20
afbeelding van Alfred

Wagen die nog altijd op mijn 'must buy' lijst staat. Denk alleen dat ie er nooit af zal geraken.

Mesoerrie 21:58
afbeelding van Mesoerrie

blijft een gedrocht hé als we eerlijk zijn

Quin 12:47
afbeelding van Quin

Je mag gerust eerlijk zijn, inderdaad, t verslecht er nog op. Onlangs hebben ze eens conceptje getoond van een vierzitter, zag er pakken beter uit.

Yvesw 12:56
afbeelding van Yvesw

Ik vind hem beter geworden. Zeker de Turbo-variant. Al blijf ik er ook nog altijd mijlenver vanaf :-p Maar bon, hij wordt toch verkocht (en goed ook blijkbaar).

Techno Patat 17:58
afbeelding van Techno Patat

Ik vond hem ook beter, vooral de kont ziet er niet slecht uit vergeleken met de vorige! Het is in z'n segment nog steeds niet m'n eerste keus, maar lelijk noem ik hem nu ook weer niet...

Kevin300 18:09
afbeelding van Kevin300

Ik blijf dit een lekkere bak vinden. Ben blijkbaar een vd weinige.

David88 15:09
afbeelding van David88

'k Vind dit zo'n typische wagen die er in het echt beter uit ziet dan op foto. De 911 is wat klein als je je zoon of dochter wil vervoeren (samen met je vrouw ;-)) Maar deze is dan weer wat aan de grote kant (walvis :-)). Benieuwd of de Macan mijn vraagstuk gaat oplossen. Let's hope so.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws