UPDATE: Sterkere diesel komt er aan. De eerst info van de opgefriste Panamera lekt mondjesmaat het internet op. Hoewel er veel controverse is rond de bultrug lijkt de Panamera er niet van af te geraken door de facelift. Al wordt hij toch iets hoekiger vanachter.
Voor we tot de apotheose gaan van dit nieuwsbericht - de achterkant van de Panamera - beginnen we bij de voorkant. Daar krijgt de vierdeurscoupé van Porsche een knapper gelijnde voorbumper. De Panamera Turbo krijgt zelfs een bumper met LED-lichtjes die geïnspireerd is op de bumper van de Sport Turismo Concept. De voorlichten worden dan net weer iets ronder en verliezen de knik die nog van de 911 (996) leek te komen. In zijaanzicht verandert de lijn op de achterdeuren lichtjes. Ze lijken net iets dieper uitgesneden.
Beetle allures
De achterkant krijgt de grootste, euhm, kontlift. Het design van de achterlichten erft de Panamera van de nieuwe 911 en zijn strakker uitgesneden. De achterkant oogt - zeker op de Panamera Turbo - een stuk minder bol. Al krijgt hij nu last van een hangkin en - durven we het zeggen - trekken van de nieuwe Volkswagen Beetle. De koffer verliest trouwens ook het zilveren streepje in ruil voor een miniknikje. Ten slotte krijgt de nummerplaat een lagere plaats toegewezen.
Groene downsizing
Motorisch zijn er trouwens ook veranderingen. Een nieuw model in het gamma is de S E-hybrid. Een Panamera S met de bekende 3.0 V6 aangevuld met een elektromotor. Hiermee levert de groene Panamera 416 pk. De elektromotor wordt bijgestaan door een lithium-ion accupakket met plug-in mogelijkheden. De elektrische motor zou ook de wagen een goede 50 km ver krijgen (tot een snelheid van 130 km/u). Hierdoor zou het gemiddeld verbruik rond de 3.1 l/100km moeten liggen. Nette waarden voor de walvis.
"Heeft de Panamera S normaal geen V8 in het vooronder?" horen we jullie denken. Inderdaad, de roffelende V8 maakt ook in de gewone Panamera S plaats voor de 3.0 V6. Hier levert hij - dankzij twee turbo's - 419 pk. Dit waarschijnlijk om mensen naar de S E-hybrid te dwingen (even sterk, maar een pak groener). De GTS, Turbo en Turbo S varianten blijven waarschijnlijk wel gespaard van downsizing en behouden hun V8.
UPDATE
Diesel Power
Een diesel is geen nieuwigheid in de Panamera. Zo was er al een variant met 211 of 250 pk. Begin volgend jaar (2014) komt er echter een 300 pk sterkte variant. Deze kracht komt waarschijnlijk uit de 3.0 V6 diesel - van Audi origine - die nu ook al wordt gebruikt in de Panamera.
Op de lange termijn staat ook een Turbo/ 4S Executive model gepland. Deze modellen krijgen een 15 cm verlengde wielbasis, twee individuele stoelen achteraan en luchtvering om over de wegen te woften. Een model voor de man die gereden wil worden dus.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden