Volvo's nieuwe Drive-E-motoren voorgesteld

Volvo brengt nieuwe Drive-E-motoren op de markt. Drie stuks zijn het en het gaat niet om platte diesels. Wel duwen ze de bekende Volvo-zescilinder uit het gamma. Ze komen beschikbaar op alle modellen behalve de V40 en XC90.

De nieuwe motoren - onder de namen D4, T5 en T6 - zijn namelijk allemaal viercilindermotoren, voorzien van een turbo. De D4 heeft zelfs een twin turbo en produceert 181 pk. Volvo biedt deze motor aan met manuele zesversnellingsbak of achttrapsautomaat. Alsof een nieuwe automaat nog niet voldoende nieuws is, laat Volvo weten dat deze D4 ook gebruik maakt van i-Art-technologie, als eerste Volvo-motor. Bij die technologie meet een sensor het brandstofverbruik per cilinderomwenteling op en regelt zo de inspuiting bij. Alle technologieën bij elkaar komt Volvo zo uit op een lager verbruik, dat was dan ook het doel.

2013-volvo-drive-e-motoren

De T5 benzine krijgt standaard een achttrapsautomaat. Hij brengt 245 pk voort. De T6 is met dezelfde versnellingsbak uitgerust en zorgt voor 306 pk. De T6 is enkel te vinden in de S60, V60 en XC60, de andere motoren vinden we ook terug in de V70, XC70 en S80.

2013-volvo-drive-e-motoren

Volvo zal de motoren voorstellen op de IAA in Frankfurt. Vanaf het najaar zijn ze al te bestellen bij de Volvo-dealer.

2013-volvo-drive-e-motoren
Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 16 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Yvesw 10:54
afbeelding van Yvesw

Gek dat de V40, hun nieuwste model, niet profiteert van deze motoren... Waarschijnlijk een gevalletje "duurder dan vroeger = exit leasing". Alhoewel ik zou denken dat daar zeker ook naar het verbruik wordt gekeken...

Adriaan 10:54
afbeelding van Adriaan

Leuk om te zien dat volvo weer spring levend is, is ooit anders geweest... Lijken me wel leuke motor blokjes, vooral de d4 zegt me wel wat, twee turbos is altijd beter dan 1 :p

Yvesw 11:01
afbeelding van Yvesw

En die T6 al helemaal, 306 pk... Over een wolf in schaapskleren gesproken...

Adriaan 11:09
afbeelding van Adriaan

Ja inderdaad, zo een s60 t6, erg beschamende cijfers kan je dat niet echt niemen, 0-100 in 5.9 is best wel vlot te noemen :)
Maar fiscaal is de d4 echt wel aantrekkelijk denk ik, met een (fictieve) co² uitstoot van 99gram denkt di rupo ook onmiddellijk dat het milieu er beter bij zal varen!

Yvesw 11:32
afbeelding van Yvesw

De T6 is ook niet slecht in de CO2 wereld... Een BMW 535i (ook met 306 pk, wel een zes-in-lijn) heeft nog zo'n 170 tot 180 gram, de T6 150 tot 170 gram. Nu ik er over nadenk... Een viercilinder met 306 pk... Ik denk dat enkel Mercedes hen voorgaat met 360 pk in de A45 AMG :-)

kurt1 13:21
afbeelding van kurt1

Niks geweten over het verbruik?

Sven 13:45
afbeelding van Sven

behalve de 10 tot 30 procent zuiniger dan de huidige motoren, niet. Ze blijven zuinig met het geven van exacte cijfers dus :-)

Waxweazel 16:57
afbeelding van Waxweazel

Ik snap nog altijd niets van de benamingen van Volvo voor hun motoren.

Kan iemand me eens deftig uitleggen of een lijstje geven welke cijfer/letter combinatie bij welke motoren horen ? De T staat voor benzine turbo en de D voor diesel turbo. Maar voor de rest weet ik niks van cilinderinhoud of hoeveel cilinders ..

Rob 18:35
afbeelding van Rob

Volgens mij is het als volgt:
Benzine motoren krijgen de benaming T3 t/m T6. De T6 is de meest krachtige de T3 de minst.
Zelfde geldt voor de diesel. Namelijk D2 t/m D5.
Voorheen stond het cijfer nog voor het aantal cilinders dacht ik, maar daar zijn ze dus vanaf gestapt.

Sven 18:54
afbeelding van Sven

Hier vind je een artikel van zowat 3j geleden, toen de D- en T-benamingen werden doorgevoerd: https://autofans.be/nieuws/varia/18911-nieuwe-d3-motor-en-naamgeving-motoren-voor-volvo

Waxweazel 19:10
afbeelding van Waxweazel

En ook daar vind ik nergens terug welke cilinderinhoud of hoeveel cilinders de verschillende uitvoeringen hebben :p

Sven 20:56
afbeelding van Sven

Oh, je bedoelt op dit moment? Die d en t benamingen zijn enkel om de vermogentrappen aan te duiden, ik geloof dat ze nu allemaal vier cilinders hebben (behalve dan de xc90). De T5 uit de 850 mag je niet vergelijken met deze reeks benamingen.

B4 21:09
afbeelding van B4

Is er een bepaalde reden waarom de T6 enkel leverbaar is in de kleinere S60 en V60 en niet in de grotere V70 en S80?

Yvesw 11:46
afbeelding van Yvesw

@B4: In hun configurator staat er nog steeds een T6 bij de S80, wel de vorige met 304 pk. In een notendop: Niemand kent nog de Volvomotoren :-p

Techno Patat 13:08
afbeelding van Techno Patat

Ikke wel, ik kende ze a peut près, maar nu toch niemer ze :p!

En @ B4: de T6 is nog steeds de 6-cilinder in de grotere modellen ;)! Vooral voor de VS vermoed ik, daar zijn ze nog niet tuk op 4-cilinders met 300pk, 300 pk is voor 6-cilinders (en tot voor enkele maanden was dat ook mijn gedacht, maar het is precies booming business in de zotte 4-cilinderkes! Mercedes, Audi en nu zelfs Volvo? Waar is den tijd dat ik dacht: Hoe kunnen die evo's nu heel blijven met 300 pk uit een 2l :p?

Kurt1 12:41
afbeelding van Kurt1

Hebben deze nieuwe automaten eigenlijk een dubbele koppeling?

Uw reactie