Kogel tegen de kerk: Mercedes S 600 Guard

mercedes-s600-guard-2014_01

Met de S 600 Guard stelt Mercedes de jongste telg van een hele geschiedenis Guard-voertuigen voor. Enkel weggelegd voor de Groten der Aarde zorgt Mercedes ervoor dat de persoonlijkheden zich in de wagen alvast geen zorgen om hun leven hoeven te maken.

Beschermen doe je die mensen natuurlijk niet door te zorgen dat de wagen niet van buitenuit geopend kan worden. Mercedes zorgde bij de ontwikkeling al voor een tweede huid tussen de structuur van de wagen en de carrosserie in. Die bestaat uit PolyEthyleen en aramide en zorgt voor bescherming tegen versplintering van wat er ook mag inslaan op de auto. Ook overlappen de onderdelen, zodat elk toeval wordt uitgesloten.

Het glas wordt dan weer gecoat met polycarbonaat. Ook hier is de anti-splinterende eigenschap van belang. Toch wordt het zicht niet beperkt door die extra coating. Voor de bescherming zorgen verder nog de aangepaste dikte van het glas en de speciaal gekozen materialen.

mercedes-s600-guard-2014

als een afweerschild

Ook de onderkant van de wagen wordt beschermd, voor het eerst in de persoonsbescherming wordt de hele onderzijde afgeschermd. Als je denkt dat de banden het enige zwakke punt van de wagen zijn: think again. Michelin zorgt voor PAX run-flat banden die de wagen en zijn inzittenden nog 30 km uit de gevarenzone kunnen brengen, mochten ze lekgeschoten worden.

Dankzij het gebruik van geavanceerde materialen is de S 600 Guard het eerste voertuig dat een certificaat krijgt voor de hoogste bescherming, klasse VR9 (volgens BRV 2009, versie 2, mocht je het willen opzoeken).

mercedes-s600-guard-2014

Ondanks bovenstaande kenmerken is de S 600 Guard volgens Mercedes moeilijk te onderscheiden van een gewone luxewagen. Hij neemt hetzelfde silhouet aan als andere S-Klasses en krijgt ook dezelfde LED-koplampen en achterlichten. Dat maakt hem een perfecte wagen voor VIP's; luxueus, beschermend en toch discreet.

mercedes-s600-guard-2014

dikke v12

De S 600 Guard krijgt de zwaarste motorisatie die we in het S-Klasse aanbod terugvinden. De V12 is goed voor 530 pk en 830 Nm. hij krijgt een 7G-Tronic versnellingsbak. De topsnelheid van het ding is elektronisch gelimiteerd op 210 km/u. Over het gewicht van de wagen wordt niets meegedeeld. Ook een 0-100 km/u nummertje wordt niet besproken in het persbericht.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Techno Patat 12:13
afbeelding van Techno Patat

Vr9? Op autoblog spreken ze van 7 :O! En kogel tegen de kerk, toepasselijker lijkt precies wel: S600 guard, auto DOOR de kerk :p! Djeezes, op FB zag ik wat foto's van hun ontwikkeling langskomen en het is toch niet normaal ze uit wat die bakken opgebouwd zijn :O!

Yvesw 12:24
afbeelding van Yvesw

Volgens mij kan je de G 500 maximum naar een VR7 krijgen. De bazenbak van Mercedes moet natuurlijk beter doen ;-)

Lees het persbericht er maar op na (of gebruik een zoekfunctie), het is een VR9. ;-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws