Met de S 600 Guard stelt Mercedes de jongste telg van een hele geschiedenis Guard-voertuigen voor. Enkel weggelegd voor de Groten der Aarde zorgt Mercedes ervoor dat de persoonlijkheden zich in de wagen alvast geen zorgen om hun leven hoeven te maken.
Beschermen doe je die mensen natuurlijk niet door te zorgen dat de wagen niet van buitenuit geopend kan worden. Mercedes zorgde bij de ontwikkeling al voor een tweede huid tussen de structuur van de wagen en de carrosserie in. Die bestaat uit PolyEthyleen en aramide en zorgt voor bescherming tegen versplintering van wat er ook mag inslaan op de auto. Ook overlappen de onderdelen, zodat elk toeval wordt uitgesloten.
Het glas wordt dan weer gecoat met polycarbonaat. Ook hier is de anti-splinterende eigenschap van belang. Toch wordt het zicht niet beperkt door die extra coating. Voor de bescherming zorgen verder nog de aangepaste dikte van het glas en de speciaal gekozen materialen.
als een afweerschild
Ook de onderkant van de wagen wordt beschermd, voor het eerst in de persoonsbescherming wordt de hele onderzijde afgeschermd. Als je denkt dat de banden het enige zwakke punt van de wagen zijn: think again. Michelin zorgt voor PAX run-flat banden die de wagen en zijn inzittenden nog 30 km uit de gevarenzone kunnen brengen, mochten ze lekgeschoten worden.
Dankzij het gebruik van geavanceerde materialen is de S 600 Guard het eerste voertuig dat een certificaat krijgt voor de hoogste bescherming, klasse VR9 (volgens BRV 2009, versie 2, mocht je het willen opzoeken).
Ondanks bovenstaande kenmerken is de S 600 Guard volgens Mercedes moeilijk te onderscheiden van een gewone luxewagen. Hij neemt hetzelfde silhouet aan als andere S-Klasses en krijgt ook dezelfde LED-koplampen en achterlichten. Dat maakt hem een perfecte wagen voor VIP's; luxueus, beschermend en toch discreet.
dikke v12
De S 600 Guard krijgt de zwaarste motorisatie die we in het S-Klasse aanbod terugvinden. De V12 is goed voor 530 pk en 830 Nm. hij krijgt een 7G-Tronic versnellingsbak. De topsnelheid van het ding is elektronisch gelimiteerd op 210 km/u. Over het gewicht van de wagen wordt niets meegedeeld. Ook een 0-100 km/u nummertje wordt niet besproken in het persbericht.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden