Mercedes A-Klasse facelift (2015)

mercedes-a-klasse-facelift-2015_01

De wagen die Mercedes op de kaart zette voor het jonge publiek krijgt drie jaar na zijn lancering een eerste facelift. Waarmee de A-Klasse weer enkele jaartjes moet mee kunnen gaan.

Twee van de drie klanten die een A-Klasse kopen, hebben nog nooit een Mercedes in hun bezit gehad. Om maar te zeggen dat de kleinste Merc een belangrijke instapper is voor het merk. Want bevalt het eigenaars, dan is de kans groot dat hun volgende wagen een Mercedes van een iets groter kaliber is.

Daarom dat de Duitsers niet te groot gokken met de facelift van de A-Klasse, wel zijn er verbeteringen te vinden op subtiele punten.

Vloeiender

Het uiterlijk geniet alvast van vloeiendere details. Zo worden de luchtroosters vooraan wat zachter uitgetekend en zijn die op de AMG-lijn verbonden met een dun strookje achter de nummerplaat. De lichten kunnen voortaan opgewaardeerd worden tot LED-exemplaren.

mercedes-a-klasse-facelift-2015

Hetzelfde verhaal vind je achteraan, want daar krijgen de achterlichten een nieuw lichtsignatuur en vind je de trapeziumvormige einddempers terug die helemaal vals zijn, maar wel lekker ogen.

Voor de iPhone-generatie

Piep je de cabine binnen, dan zie je een licht herwerkte instrumentencluster en infotainmentsysteem terug. Dat eerste doet meer denken aan dat van de CLA, dat laatste krijgt voortaan Appel Carplay en Android Auto waardoor een Smartphone kan verbonden worden met het systeem voor een resem aan mogelijkheden via het 8-duims scherm.

mercedes-a-klasse-facelift-2015

Mercedes wilt de 'd'

Motorisch is de A160 voortaan de instapper met 102 pk, 180 Nm, een normverbruik van 5,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km. De krachtigste - niet AMG - benzine blijft de A 250 Sport 4MATIC. Die komt met vierwielaandrijving en pompt 218 pk en 350 Nm uit de 2.0-liter viercilinder. Verbruik ligt op 6,6 liter en de CO2-uitstoot bedraagt 143 g/km.

mercedes-a-klasse-facelift-2015

In dieselland valt vooral op dat Mercedes komaf maakt met de 'cdi'-benaming, voortaan is het gewoon 'd'. Helemaal onderaan staat nog steeds de 160d met 90 pk. Interessant - spits je oren leasingrijders - is de 180d BlueEFFICIENCY. Die beschikt over een 1.5 viercilinder met 109 pk, 260 Nm en stoot amper 89 g/km uit. Het normverbruik ligt daarbij op 3,5 l/100 km.

Eind september staat de opgefriste A-klasse in de showroom.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Wim 12:03
afbeelding van Wim

dat is wel een heel lichte facelift, net dat ietsje strakker, op zich niets mis mee, blijft mooie aanvulling in het segment

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws