Sinterklaas dropt vrolijke Frans: Citroën e-Mehari

citroen-e-mehari-electrique-official_0

Citroën kondigde vorige week aan dat de Sint wel iets extra zou achterlaten als hij weer naar Spanje terugging. Dat extraatje is de Citroën e-Mehari geworden. Inderdaad, een moderne interpretatie van de pretkar.

De e-Mehari komt er na een samenwerking met het eveneens Franse Bolloré, producent van elektrische wagens. Hij is ook gebaseerd op een model van Bolloré, de Bluesummer; een model dat Citroën al produceert in de fabriek te Rennes.

Niet moeilijk voor Citroën dus om deze wagen om te bouwen naar e-Mehari. Dat hij niet helemaal hetzelfde is als de oorspronkelijke Méhari is dan ook niet meer dan normaal, al kon Citroën diens herinnering wel levendig houden dankzij de open structuur en stoffen afdekking van het interieur.

citroen-e-mehari-electrique-official

Geen Cactus M concept die op de openbare weg komt dus, al wil Citroën toch een beetje dezelfde doelgroep bereiken. Het merk rekent ook op de verhuurmarkt om het model mee populair te helpen maken.

De mechaniek komt - je raadt het al - ook van bij Bolloré. Een 68 pk sterke motorisatie stelt de e-Mehari in staat een topsnelheid van 110 km/u te bereiken.Een lithium-ion polymeeraccu geeft deze wagen een radius van zowat 200 km/u. Volledig opladen duurt 8 uur op een 16A stopcontact of 13 uur op en 10A huisstopcontact, dat dan weer wel.

citroen-e-mehari-electrique-official

De e-Mehari krijgt standaard zaken die de Bolloré Bluesummer niet heeft zoals ABS en ESP, maar mist airbags voor bestuurder en passagier.

Over prijzen heeft Citroën het voorlopig nog niet, sommige bronnen spreken van ongeveer 24.000 euro. Vier kleuren zijn beschikbaar, roodoranje, turkoois, citroengeel of zilvergrijs.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws