
Lexus is klaar met haar vijfde generatie LS, de Mercedes S-Klasse van Japan zeg maar. Hoewel hij vanonder het doek mag in Noord-Amerika zal het model in maar liefst 90 landen alternatieve CEO's op hun wenken bedienen.
Heel Lexus werd 28 jaar geleden door Toyota uit de grond gestampt om een vuist te kunnen maken tegen gevestigde luxelimousines. Met bouwkwaliteit, betrouwbaarheid en comfortabele performantie als pijlers van het eerste model; de LS 400. Je kan er dan ook prat op gaan dat de vijfde generatie van die LS een ontiegelijk belangrijk model is voor het Japanse merk waarbij geen boutje werd gespaard. Want na even het roer kwijt te zijn, moet deze LS Japanse cultuur en traditie weer helemaal op de kaart te zetten.

Visueel speelt de nieuwe LS verder op het elan dat Lexus de laatste jaren aan het schrijven is. Eentje waar subtiele tijdloosheid plaats moet maken voor polarisatie. Getuige de gigantische grille voor en unieke voor- en achterlichten. Die laten zich draperen over een sierlijke carrosserie die in profiel wat weg heeft van een uitgerokken LC. Mooi of niet, dat laten we in het midden. Uniek is het des te meer.
Anders
Een limousine is natuurlijk maar zo begeerlijk als zijn interieur waar je in kan plaatsnemen. Ook daar probeert Lexus voor een Japanse toets te zorgen. Of in andere woorden; zonder logo merk je meteen dat dit niet van Duitse makelij is. Kijk maar naar de centrale ventilatiemonden die deel uitmaken van het zwierige metaalrooster op het dashboard. Een rooster dat trouwens naar boven knikt naast de startknop. Zeer fraai

Achteraan twee sofa's die worden gescheiden door een stevige middenconsole. Koeling-, verwarming- en massagefuncties tekenen allemaal present, net zoals het nodige infotainmentmateriaal. Daarnaast is Lexus fier op de stilte die het in het interieur heeft weten te creëren. Met een zak vol elektronica die storende geluiden weg filtert.
Geen hybride
Onderhuids rolt de LS op een verlengd platform van de LC (GA–L om exact te zijn). Waardoor achterwielaandrijving standaard is. Motor van dienst is een nieuwe biturbo 3.5-liter V6 met 415 pk en 600 Nm koppel die vast hangt aan een 10-traps automaat. Over een hybride rept Lexus vooralsnog niet, al kan je er zeker van zijn dat die op de planning staat.

Tot dan is de enige mechanische 'keuze' vierwielaandrijving. Eind dit jaar moet de LS bij de dealers verschijnen. Een Europese variant krijgen we waarschijnlijk te zien op het autosalon van Genève.
Recente reacties
Officieel: Citroën Ami is elektrische brommobiel zonder rijbewijs (2020)
Als 70-plusser heb ik behoefte aan een voertuig zoals de Citroen Ami er één is. Mijn enige vraag is...
Door DRIES SIMOENS 22 uur geleden
Rijtest: BMW X3 xDrive30e (2020)
Kan iemand mij aangeven wat de exacte verschillen zijn tussen een BMW X3 eDrive model 2020 en het...
Door F.J. Bolt 1 dag geleden
Verkeersagressie toegenomen in 2020
Verkeersagressie = mensen die je express de pas afsnijden, middelvinger opsteken, uitstappen, ......
Door John 1 dag geleden
Deze elektrische conceptcar knipoogt naar de Renault 5 van weleer
De bigster wordt wordt een topmodel en mijn lieveling.
Door Etienne De Boeck 1 dag geleden