Aston Martin AM-RB 001 krijgt Rimac-tech onder de kap

aston-martin-am-rb-001-concept_02

De Britten kloppen voor hun hypercar aan bij het Kroatische Rimac om de hybridetechnologie te lenen van hun waanzinnig snelle Concept One. Aan welke deur Aston Martin zoal nog gaat kloppen? Aan die van Ricardo, Multimatic en Cosworth. Om onder andere een 6.5-liter V12 te laten ontwikkelen. Het belooft nu al een specialleke te worden, de productieversie van de AM-RB 001.

De AM-RB 001, moest je het gemist hebben, het is het geesteskind van Aston Martin (AM) en Red Bull (RB), een Britse hypercar die onder andere de McLaren P1 moet gaan plagen. Daarvoor zijn beide merken niet vies van wat buitenhuis ontwikkelde technologie, getuige de waslijst aan bedrijven die mee zullen werken aan de wagen.

Zo is er om te beginnen Multimatic, een Canadees bedrijf dat eerder al meewerkte aan de V12 Zagato, 0ne-77 en Vulcan maar ook in de racerij ongeveer de helft van Le Mans voorziet van spul. Voor de 001 zal het alvast een koolstofvezel monocell ontwikkelen. Daarin mag Cosworth een nieuw ontwikkelde 6.5-liter V12 hangen. Atmosferisch en van nature zin om toeren te maken. Dat zijn de vereisten van Aston Martin.

aston-martin-am-rb-001-concept

Ook Rimac van de partij

Al is dat niet de enige krachtbron waarop de 001 beroep zal doen, want ook Rimac wordt betrokken in het project. Die verwierven naam en faam met hun elektrische Concept One en plukken daar nu de vruchten van, want het Kroatische bedrijf mag het hybridesysteem leveren voor de 001. Ricardo, die moeten een 7-traps automaat met dubbele koppeling uitdokteren voor de hypercar, terwijl Bosch het brein voorziet en Alcon remgerief mag leveren.

Hoeveel Aston Martin er dan eigenlijk in de wagen zit? Nou, het logo zal er zeker op plakken. De Britten plannen alvast 150 stuks te bouwen, een naamsverandering door te voeren voor de productieversie en zo goed als het conceptdesign vast te houden. Qua rivalen kan je best denken aan de eerder genoemde Mclaren P1, Ferrari LaFerrari en Porsche 918 Spyder. Al mag je natuurlijk ook niet de Mercedes-AMG hypercar vergeten die op til staat.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws