Waren hybrides vroeger nog de stumperds van het wagenpark, dan zetten ze tegenwoordig exotische waarden neer. Kijk maar naar de Panamera Turbo S E-hybrid. Met technologie van de 918 Spyder. Waardoor de sedan 680 pk en 850 Nm koppel ter beschikking krijgt. Zelfs voor een Porsche redelijk van de pot gerukt.
De Panamera 4 E-Hybrid was de grote nieuwigheid op het autosalon van Brussel dit jaar (ook al stond 'ie in september van vorig jaar al in Parijs), daar wordt nu stevig over gereden met een tweede hybride in het Panamera-gamma. Die laat zich baseren op de Turbo-variant en voegt daar technologie van de 918 Spyder aan toe. Het resultaat is een 4-liter V8 die mag samen werken met een elektromotor van 100 kW. Nu is die V8 op zichzelf al goed voor een stevige 550 pk. Samen met de elektrokracht stijgt dat vermogen naar maar liefst 680 pk en 850 Nm.
Kracht die naar de vier wielen mag en de Panamera in staat stelt om de honderd aan te tikken in 3,4 seconden en door te vlammen tot 310 km/u. Al zijn we er nu al zeker van dat vooral de hernemingen buitenaards zullen zijn voor een sedan die plaats biedt aan vier personen.
Voor de eco-denker
Natuurlijk is deze S E-Hybrid er vooral voor wie de Panamera Turbo te dorstig is (en als je dat niet gelooft maken we je wel iets anders wijs). Want dankzij de 14.1 kWh sterke batterij kan je zo'n 50 kilometer ver geraken op pure elektrokracht. Het maakt alvast dat de Panamera Turbo S E-hybrid normwaarden van 2,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 66 g/km kan voorleggen. Een plug-inPrius doet het natuurlijk nog iets beter maar goed, die loopt natuurlijk geen 310 kilometer per uur.
Prijzig baasje trouwens, deze über-Panamera, want minstens 190.550,80 euro moet je neerleggen, zo'n 30.000 euro meer dan wat je betaalt voor de Panamera Turbo. Gelukkig krijg je wel 21-duims velgen, carbon ceramische remmen, luchtvering en een dynamische chassiscontrolesysteem gratis. Neem je de verlengde versie, dan krijg je daar standaard ook nog eens achterwielsturing bij. De stoerste plug-in op onze aardbol? Misschien wel.
Recente reacties
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Het gevoel te hebben van meer overzicht te hebben? Is dat ook niet zowat de drogreden waarom de...
Door Adriaan 19 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
De auto weet natuurlijk niet dat hij op een eindpunt zit maar als je langzaam rijd wordt...
Door Jan 21 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Als je veel in een grootstad rijd,kun je geen camera's genoeg hebben. Want daar rijden wel wat...
Door mike 1 dag geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Deze houd achterliggende auto's in de gate. Als er 1tje opknalt maakt die foto's van alles rondom...
Door St 1 dag geleden