Ferrari is klaar met een opvolger voor de California. Die mag het naamplaatje inwisselen voor Portofino en krijgt een geblazen V8 met 600 pk onder de kap. Niet slecht voor een instapmodel.
De California mooi maken, dat was het doel bij de tweede generatie. Waardoor diens opvolger niet toevallig Portofino heet, een knipoog naar één van de mooiste steden in Italië. Of Ferrari daar in geslaagd is, dat is natuurlijk andere koek. Hij oogt alvast bruter en breder al was dat ook het geval bij de 'T'-facelift in 2014. Een gevalletje persoonlijke smaak dus.
Gelukkig blijft daarbuiten het receptuur van de California wel behouden. Een 2+2 cabrio met stalen klapdak. Denk daardoor niet dat dit gewoon over een nieuwe koets over bestaande componenten gaat, want Ferrari gaat er prat op dat de Portofino op een geheel nieuw chassis rolt met meer stijfheid en een lager gewicht.
De 3.9-liter V8, die mag wel de oversteek maken van de Cali T. Al werd 'ie opgetrokken van 560 pk naar 600 stuks. Samen met een koppel van 760 Nm (dankjewel, turbo) sprint deze instap-Ferrari daardoor naar de honderd in 3,5 seconden om dan door te stuiven tot +320 km/u.
Aan tech onder de kap eveneens geen gebrek. Van Ferrari's elektronisch differentieel (E-Diff3), over magnetische demping tot 10.2-duims infotainmentscherm in het interieur. Op het autosalon van Frankfurt krijgt de Portofino zijn debuut. Hopelijk kennen we tegen dan zijn naam van buiten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen