Na de verjongingskuur bij de Mercedes S-Klasse vorig jaar mag nu ook het Maybach-derivaat onder het mes. Daarbij kijkt de luxe-afdeling vooral terug naar het verleden, waardoor de facelift stiekem ouder voor de dag komt.
Na een commerciële flop vlak na de eeuwwisseling leek Maybach de voorbije jaren terug haar charme te hebben gevonden. Simpelweg door zich deze keer terug te baseren op een Mercedes S-Klasse maar het geheel niet helemaal te vertimmeren. Eerder een superluxe-uitvoeringen van de al statige limousine zeg maar. Die limousine kreeg vorig jaar een facelift met een hoop nieuwe toeters en bellen, waardoor ook de Maybach-versie een kleine opfrisbeurt krijgt. En wat we zien baart ons zorgen...
Want laat ons eerlijk zijn, een Rolls met een duotone lakkleur, dat kunnen we smaken maar wat Mercedes-Maybach ons hier toont valt extreem uit de maat. De moderne S-Klasse hoort geen twee jasjes te dragen en gezien de huidige Maybach uiterlijk een iets verlengde S-Klasse is past het er gewoon niet op. Dan komt er ook nog de grille vooraan bij, met verticale spijlen, haaks op alle scherpe en dynamische horizontale lijnen van de S-Klasse. Nee, warm krijgen we het er niet van.
Dan maar instappen? Kijk, dat is al een stuk beter. Het gekende S-Klasse interieur met knap stuurwiel en achterin tientallen extra centimeters beenruimte. Je zou bijna vergeten wat ze met de buitenkant hebben gedaan. Grote nieuwigheid bij 'kleine' broer S-Klasse is trouwens de zes-in-lijn, bij Maybach valt er niets onder een V8 te rapen. Specifiek valt 'ie te bestellen als S 560 (4-liter V8 met 469 pk/ 700 Nm), desgewenst met 4Matic-vierwielaandrijving en als S 650 (6-liter V12 met 630 pk/ 1.000 Nm).
Hopelijk brengt deze facelift geen deuk in de verkoopcijfers van de Maybach-uitvoering. Om je een idee te geven, vorig jaar was net iets meer dan 1 op 10 verkochte S-Klasses een Maybach. Bedankt, China, Rusland en Verenigde Staten...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen