Na drie jaar in productie mag de bonkers 3-Eleven al op pensioen. Al laat Lotus het trackdayspeeltje niet vertrekken zonder uitzwaaimodel. Zwaaien doen ze met de 3-Eleven 430, een tot 20 stuks gelimiteerde versie met 430 pk... voor een sportwagen van 930 kg.
Jep, dat las je goed, de 3-Eleven krijgt een 430 pk sterke 3.5-liter V6 met supercharger achterin die amper 920 kilogram in beweging moet brengen. Dat is zelfs naar Lotus-normen redelijk bonkers. Het gevolg van de strafste motor die ze op het schap hebben liggen in het lichtste model te zwieren. Een manuele zesbak, achterwielaandrijving met Torsen differentieel en adaptieve dempers van Öhlins moeten de puristen hebberige handjes doen krijgen.
Lotus spreekt dan ook niet over acceleratietijden. Wel over hoe snel deze 3-Eleven 430 het rondje kan doen over Lotus' eigen testtrack in Hethel. 1 minuut en 24 seconden. En dat is sneller dan de Exige Cup 430 en twee seconden sneller dan de 'gewone' 3-Eleven met 416 pk. Twintig stuks zal Lotus bouwen van deze 3-Eleven, voor 102,000 Britse ponden het stuk. Zo'n 115.000 euro in vastelandsgelden.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden