Naast de Suzuki Swift Sport één van de meest geanticipeerde hot hatches van dit jaar, de Fiesta ST. Je zal nog tot juni moeten wachten voor 'ie in de showroom staat, al geeft je dat nog even tijd om de spaarrekening aan te dikken. Wat moet dat nou kosten? Zo'n 3-cilinder hot hatch?
Want jawel, onder de kap van de nieuwe generatie Fiesta ST een 1.5-liter driecilinder (met cilinderuitschakeling) die 200 pk en 290 Nm naar de voorwielen weet neer te zetten. Al wisten jullie dit natuurlijk al. Nee, jullie zijn hier voor de prijs en die komt er nu aan;
23.000 euro.
Jawel, 23k op de kop is wat Ford vraagt voor haar nieuwe Fiesta ST. Daarmee is de nieuwe generatie ruwweg 2.000 euro duurder dan wanneer de vorige in productie ging. Al ga je uiteindelijk 23.950 euro uitgeven. Hoezo? Wel, de Fiesta ST laat zich voor 950 euro een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorpootjes aanmeten dankzij het ST Performance Pack. Daarin zit ook nog een launch control en 'performance' schakelindicator verpakt. Al leg je vooral met de glimlach extra duiten neer voor dat sper natuurlijk.
Mag het wat meer zijn? Dan kan je voor de Fiesta ST Ultimate-uitvoering gaan. Met halflederen Recaro's (standaard stoffen exemplaren), B&O-audiosysteem, navigatie, automatische airco en 18-duims velgen (standaard 17) met rode remklauwen er achter verstopt. Tik daar nog de 5-deurs uitvoering bij aan (+500 euro) en dat Performance Pack en de duurste Fiesta ST die je buiten kan rijden kost je 27.450 euro. Nog steeds goedkoper dan het ST200 uitzwaaimodel van de vorige generatie.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden