Hyundai Nexo kost 74.999 euro, is "fiscaal wonder"

hyundai-nexo-2018_03

Hyundai heeft een prijs geplakt op haar imposante waterstofwagen. Die Nexo moet 74.999 gaan kosten, inclusief BTW, maar belooft vooral een fiscaal wonder te worden. 120% aftrekbaarheid, "opladen" in 5 minuten en gemakkelijk 600 kilometer ver geraken iemand?

Heb je het over groene alternatieven, dan heb je het al vlug over hybride, elektrische wagens en CNG... maar ook waterstof heeft een groot potentieel. Hyundai is één van die merken die zich volop inzet in de promotie van de alternatieve aandrijving. Sinds 2013 hadden ze een ix35 op het goedje maar nu hebben ze een uniek model om waterstof in de markt te zetten; de Nexo. Die Nexo is een potige SUV met een fraaie styling en een 163 pk sterke elektromotor aan boord.

Wacht, elektromotor? Maar deze rakker rijdt toch op waterstof? Correct! Via een chemisch proces in de brandstofcel wordt waterstof(gas) omgezet tot elektriciteit. Restproduct? Zuiver water. Waardoor de aandrijflijn van een waterstofwagen dus eigenlijk echt wel zero-emission is. Al hangt die groenheid natuurlijk af van waar het waterstof wordt gehaald.

hyundai-nexo-2018

Verantwoording afleggen

Hoe dan ook is dit tot op de dag van vandaag serieus experimentele technologie. Met een prijskaartje. Want Hyundai vraagt 74.999 euro voor de Nexo in België. Daarmee duiken de Koreanen trouwens pienter onder de prijs van die andere waterstofwagen die je op onze bodem kan kopen, de Toyota Mirai. Die Japanner kost namelijk 79.900 euro.

Hoe Hyundai de prijs probeert te verantwoorden? Te beginnen met de dimensies. Want met z'n 4,7 meter lengte neigt deze Nexo eerder naar een BMW X5 dan een Tucson. Dan nog eens met een Vlaamse ecopremie van 2.000 euro. Ben je dan ook nog eens zelfstandig (of leasingrijder), dan kan je spreken over 120% fiscale aftrekbaarheid en een zeer lage Total Cost of Ownership (TCO). Het resultaat moet een waterstofwagen zijn die hetzelfde prijskaartje draagt als een premium plug-in-SUV.

hyundai-nexo-2018

Maar

Als je dan weet dat deze Nexo op papier 800 kilometer ver geraakt en je 'm kan voltanken binnen de 5 minuten, dan kan je je gaan afvragen waarom we niet massaal op de waterstofwagen springen. Wel, het verhaal van de kip en het ei is bij FCEV's (Fuel Cell Electric Vehicle) nog een stuk relevanter dan bij elektrische wagens. Zo is er in België amper één tankstation voor waterstof, verstopt ergens in Zaventem. Waardoor het voor de massa nog even wachten is op de groei van het netwerk. Een groei die er daadwerkelijk zal komen.

Tot dan geeft Hyundai haar klanten trouwens punten die je kan inzetten om een reguliere personenwagen bij het merk te ontlenen. Twintig keer gratis per jaar kan dat (voor één dag).

Laatst gepubliceerd

Reacties (29)

Plaats een reactie
Mathieu 12:34
afbeelding van Mathieu

Uw verhaal begint verdomd eentonig te worden!

Dries 20:25
afbeelding van Dries

Wacht maar, als er 5% elektrisch rijden zal het gedaan zijn met 120% aftrekbaarheid en belastingsloos rijden. Ze zullen je centjes al weer missen

andre123 06:53
afbeelding van andre123

dries,geen enkel voordeel is onbeperkt in de tijd.
als je bv 5 jaar belastingloos kunt rijden is dat maar mooi meegenomen.
hoelang hebben we met zen allen geprofiteert van de lage dieselprijs door de veel lagere accijnzen?

andre123 10:40
afbeelding van andre123

jij weet goed genoeg dat de dieselprijs kunstmatig laag werd gehouden door lagere accijnsen tov de benzine,nu die is rechtgezet zie je het al goed genoeg in de verkoopcijfers.
maar ja dat zijn we alweer vergeten natuurlijk,negativisme TRIEST

John 23:20
afbeelding van John

Ik weet nog toen de olieprijzen hoger waren dan 100$ per vat, dat de prijs van diesel zeer hoog stond. Nu staat de prijs van de olie op 75$ per vat, en staat de prijs aan de pomp nog hoger. Iemand maakt nu veel winst, en ik ben het zeker niet.

Proton 21:12
afbeelding van Proton

Ik heb nooit begrepen waarom Toyota die Mirai niet onder een Lexus badge op de markt bracht, i.p.v. Toyota.

Hetzelfde kan je zeggen van deze Hyundai. Doe nog een extra inspanning qua luxe, breng het op de markt onder Genesis badge en misschien vinden er wel een paar wagens een koper.

Optimus heeft ergens wel een punt: iemand die 75,000 eur wil uitgeven aan een wagen, zal doorgaans niet bij Hyundai binnen wandelen.

4g63 22:37
afbeelding van 4g63

Ik ken een paar mensen met ettelijke veelvouden van 75k en één daar van heeft z'n X5 weggedaan en nu een kona full option,...
Tijd dat mensen hun een auto 'aanmeten' of het nodig vonden om hun beschikbare vermogen te laten zien via een vierwieler, 't gebeurd nog wel doch, de grote man van Amazon heeft lak aan uiterlijk vertoon.
Heb bijv zelf qua familie vrij veel geluk, doch kom mij of familie tegen en ge zou mij 5 frank geven.
Zelfde met 'premium', meer en meer mensen vinden dat een doorsnee doos met een mooie strik rond, dag van vandaag houd premium het regelmatig minder lang vol dan doorsnee.
Ben echter nog steeds fan van een goeie merc en de keuze van hun merken qua onderdelen, maar dan gaan ze hun eerst terug moeten bewijzen met de huidige modellen vooraleer we hier met z'n allen van gedacht veranderen. En bijv landrover, audi, bmw, tegenwoordig porche, masarati, volvo,... zou zeggen, ga terug naar jullie roots en begin met basiskwaliteit terug van een zekere duurzaamheid te voorzien.

John 00:18
afbeelding van John

Van duurzame auto's worden bedrijven niet rijk. Is helaas eigen aan onze economische maatschappij.

Bart Verdcchueren 07:31
afbeelding van Bart Verdcchueren

Je kan trouwens niet alleen tanken in Zaventem maar ook in Halle. Nog altijd niet genoeg natuurlijk. Plaats nog 5 extra stations in Vlaanderen en deze geweldige technologie breekt door.

christian weynants 08:50
afbeelding van christian weynants

De technologie van de toekomst ....

Adriaan 13:08
afbeelding van Adriaan

Vind ik ook, maar dan moeten ze ook wel de prijs van waterstof laten zakken, 10eur per kg maakt het behoorlijk duur in gebruik...

baco 20:52
afbeelding van baco

Waterstof auto is niet meer dan een variante op een electrische wagen Een enorm dure omweg, om eerst waterstof te maken door electrolyse (vreet energie) en dan ... opnieuw om te zetten naar electriciteit (aandrijving). Intrinsiek kan dit nooit rendabel zijn. Beter een batterij laden via een vrij simpel uit te breiden netwerk van laders, want electriciteit is overal voorradig. En de batterij technologie staat niet stil, milieuvriendelijker produktie en grondstoffen in het vooruitzicht. Bovendien krijgen batterijen een 2de leven als huisbatterijen. Waterstof is wel een ideale energiedrager, dus toekomst voor vrachtvervoer, scheepvaart, industrie .... niet voor personen wagens.

andre123 09:52
afbeelding van andre123

inderdaad,ik denk ook niet dat dit de toekomst is voor personenwagens.
nodeloos ingewikkeld en duur om electriciteit te produceren IN de wagen.
om nog maar te zwijgen over de risico's,bijna iedereen is bang van een lpg tank,
terwijl dit vele malen gevaarlijker is.
nee meneer,superbeveilig meneer,kan nooit meneer tot..........herkenbaar?

Adriaan 11:37
afbeelding van Adriaan

En toch zie ik er een logica in. We installeren de ene windmolen na de andere, op een bepaalde momenten gaat er een gigantische overproductie plaats vinden, dan is waterstof in mijn ogen een veel schaalbaardere manier om elektriciteit op te slaan dan met batterijen. Als je de waterstof dan toch al hebt, kan je die even goed gebruiken om ermee rond te rijden.
Voor batterij auto's moet er ook gigantische investeringen plaats vinden om het werkbaar te houden, het is niet dat we nu al overal elektriciteit hebben dat we dan maar met zen allen 6.5 miljoen auto's in Belgie probleemloos elektrisch kunnen gaan laden.

BACO 12:54
afbeelding van BACO

De electriciteit moet sowieso gemaakt worden ook om H2 gas aan te maken, alleen nog meer energieinput in het (explosieve) gas. Ook problemen bij laden, lange wachttijden in het vooruitzicht wegens het langzaam opnieuw opbouwen (electricteitverbruik !) van voldoende druk.
Zonnepanelen velden in noord Afrika (overschot zonlicht), H2 aanmaken door elektrolyse en dit transporteren naar onze land, dit is een denkpiste van de regering. Boeiende materie, de wetenschap evolueert nu zo snel, onder andere gepushd door zichtbare klimaateffecten.

andre123 18:31
afbeelding van andre123

dat is mijn inziens nu eenmaal het grote probleem,bijna iedereen heeft het altijd over iedereen,alsof iedereen electrisch rijd over enkele jaren,
ik heb de periode dat iedereen diesel reed nooit meegemaakt?
tegen de tijd dat iedereen........
een batterij van nu is ook niet meer dezelfde dan 10 j geleden
neem bv de zoe,7 jaar geleden 22kwh 3jaar geleden 4o kwh vandaag 52kwh
aan quasi dezelfde prijs in dezelfde ruimte kan als evolutie tellen denk ik.
de tijd zal het uitmaken he

Adriaan 09:58
afbeelding van Adriaan

Inderdaad gaan we niet van vandaag op morgen met zen allen onze benzine en diesel verpatsen naar afrika en dan massaal elektrisch gaan beginnen rijden. Maar het gaat wel snel, nog niet zo lang geleden was 80% van alle verkochte auto's diesel. En dan spreken we over nog niet eens 5 jaar geleden. En langs de overheid hoor je allerhande stemmen dat elektrisch rijden toch wel de enigste toekomst gerichte oplossing is. Allemaal goed en wel, maar buiten wat beloftes over hier en daar wat extra laadpalen investeerd niemand echt om zich voor te bereiden op de potentiele vloedgolf aan elektrisch verbruik dat op ons afkomt. En dan gaat het niet alleen over auto's, maar even goed verwarmen. Nieuwe wijken gaan al geen gas aansluiting meer krijgen en mazout is ook een probleem. Warmtepompen draaien niet bepaald op unicorn tranen geoogt in het paradijs...
Er is vandaag blijkbaar niemand meer in staat of bereid om beslissingen te nemen die verder gaan dan een paar maand en wat meer mogen kosten dan een paar miljoen. Het stond laatst nog in de krant, hoera, Belgie heeft in 2019 elektriciteit nog eens kunnen exporteren, enkel omdat de kerncentrales weer open waren. Wat gaan we doen? Diene boel sluiten. Geen probleem, maar wat erna?

Mathieu 12:25
afbeelding van Mathieu

Kan het niet beter zeggen! :-)

BACO 12:42
afbeelding van BACO

Aandeel electriciteits verbruik van de Belgisch industrie is vele malen hoger dan wat EV wagens opsouperen, dus als er nu een verdubbeling komt van EV wagen, van 1.5 naar bv 3%, zal het nauwelijks verschil maken.
Groter probleem is dat ons electriciteitsnetwerk hopeloos verouderd is, meer snelle moderne laders (op 15 minuten, hogere voltage) kunnen op vele plaatsen niet
Leuk (en informatief) dat er wat animo komt op het forum van autofans, op de nederlandse site autoweek is dit forum overbevolkt (en soms, wat een gesever).

andre123 18:16
afbeelding van andre123

wat erna?
had dat al niet jaaaaaaren moeten geregeld zijn?
uitstellen,verlengen en ruziemaken,maar iets beslissen?hola niet alles ineens he

Mathieu 15:57
afbeelding van Mathieu

Ik ben "maar" 41, en ik heb de tv zien evolueren van een log veel verbruikend apparaat waar ik nog naar de tv toe moest lopen om een post te verzetten, naar een 4K tv met niet te beschrijven mooi beeld met zeer veel apps op, 3 dingen tegelijk opnemen, kijken on demand waar je maar wil etc...
Dus, persoonlijk kan ik niet zeggen dat waterstof geen kans maakt.
Misschien zal het wel zijn zoals Bram Schots van Audi zegt: nu tot ongeveer 2030 elektrisch, en vanaf 2030 de mogelijkheid en werkende technologie van waterstof.
Wie had 12j geleden kunnen voorspellen dat "elektriciteit in een wagen" zo een vaart zou nemen en dat we nu overal laadpalen aan het installeren zijn?

AVR 14:28
afbeelding van AVR

Moest ik een goeddraaiend bedrijfje en 75.000 euro teveel hebben, zou ik me de aanschaf van deze Hyundai nog overwegen. Maar aan die voorwaarden voldoe ik spijtig genoeg niet... :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws