Autonieuws: Officieel

Hyundai Nexo kost 74.999 euro, is "fiscaal wonder"

Hyundai heeft een prijs geplakt op haar imposante waterstofwagen. Die Nexo moet 74.999 gaan kosten, inclusief BTW, maar belooft vooral een fiscaal wonder te worden. 120% aftrekbaarheid, "opladen" in 5 minuten en gemakkelijk 600 kilometer ver geraken iemand?

Heb je het over groene alternatieven, dan heb je het al vlug over hybride, elektrische wagens en CNG... maar ook waterstof heeft een groot potentieel. Hyundai is één van die merken die zich volop inzet in de promotie van de alternatieve aandrijving. Sinds 2013 hadden ze een ix35 op het goedje maar nu hebben ze een uniek model om waterstof in de markt te zetten; de Nexo. Die Nexo is een potige SUV met een fraaie styling en een 163 pk sterke elektromotor aan boord.

Wacht, elektromotor? Maar deze rakker rijdt toch op waterstof? Correct! Via een chemisch proces in de brandstofcel wordt waterstof(gas) omgezet tot elektriciteit. Restproduct? Zuiver water. Waardoor de aandrijflijn van een waterstofwagen dus eigenlijk echt wel zero-emission is. Al hangt die groenheid natuurlijk af van waar het waterstof wordt gehaald.

Image
hyundai-nexo-2018

Verantwoording afleggen

Hoe dan ook is dit tot op de dag van vandaag serieus experimentele technologie. Met een prijskaartje. Want Hyundai vraagt 74.999 euro voor de Nexo in België. Daarmee duiken de Koreanen trouwens pienter onder de prijs van die andere waterstofwagen die je op onze bodem kan kopen, de Toyota Mirai. Die Japanner kost namelijk 79.900 euro.

Hoe Hyundai de prijs probeert te verantwoorden? Te beginnen met de dimensies. Want met z'n 4,7 meter lengte neigt deze Nexo eerder naar een BMW X5 dan een Tucson. Dan nog eens met een Vlaamse ecopremie van 2.000 euro. Ben je dan ook nog eens zelfstandig (of leasingrijder), dan kan je spreken over 120% fiscale aftrekbaarheid en een zeer lage Total Cost of Ownership (TCO). Het resultaat moet een waterstofwagen zijn die hetzelfde prijskaartje draagt als een premium plug-in-SUV.

Image
hyundai-nexo-2018

Maar

Als je dan weet dat deze Nexo op papier 800 kilometer ver geraakt en je 'm kan voltanken binnen de 5 minuten, dan kan je je gaan afvragen waarom we niet massaal op de waterstofwagen springen. Wel, het verhaal van de kip en het ei is bij FCEV's (Fuel Cell Electric Vehicle) nog een stuk relevanter dan bij elektrische wagens. Zo is er in België amper één tankstation voor waterstof, verstopt ergens in Zaventem. Waardoor het voor de massa nog even wachten is op de groei van het netwerk. Een groei die er daadwerkelijk zal komen.

Tot dan geeft Hyundai haar klanten trouwens punten die je kan inzetten om een reguliere personenwagen bij het merk te ontlenen. Twintig keer gratis per jaar kan dat (voor één dag).

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen