Audi E-TRON eerste productiewagen ter wereld met cameraspiegels

audi-e-tron-spiegels_02

Om de aandacht even af te leiden van het feit dat hun CEO in de bajes zit en de E-TRON geen groot onthullingsfeestje zal krijgen in Brussel eind augustus heeft het merk met de vier ringen nog een stukje info losgelaten over de E-TRON. De elektrische wagen zal gebruik maken van camerazijspiegels. Een primeur in autoland. Alleen... is dit wel wettelijk?

Het is de heilige graal voor autodesigners en -ingenieurs, de zijspiegels vervangen door twee camera's. Het staat namelijk niet enkel een stuk mooier, zo'n auto zonder dikke zijspiegels, het heeft ook een positieve impact op de stroomlijn. Alleen willen overheden niet mee, want regelgeving in zowat alle Europese landen (en ver daarbuiten) dicteren dat een auto twee fysieke zijspiegels moet hebben (links en rechts). Eerste en tot nog toe enige uitzondering daarop was de Volkswagen XL1, een gelimiteerde "sport- /eco wagen" van het merk die hoogstwaarschijnlijk door die kleine productie weg kon geraken met het ontbreken van zijspiegels.

audi-e-tron-spiegels

Maar nu trekt Audi dus de kaart van de cameraspiegels. Want de E-TRON, Audi's elektrische wagen die van de band zal rollen in Brussel - ruilt zijn fysieke spiegels in voor twee digitale exemplaren. Aan de buitenkant een camera, aan de binnenkant twee OLED-schermpjes die continue een beeld doorzenden. Die schermpjes staan trouwens een stuk lager dan waar je normaal zou kijken (in het deurpaneel), waardoor we ons niet van de indruk kunnen ontdoen dat het eerder een last dan een zegen is voor de chauffeur. De toekomst zal dan ook moeten uitwijzen hoe nuttig zo'n digitale zijspiegels blijken. Ook nog; is dit überhaupt legaal in de meeste landen? Waardoor het ons niet zou verbazen moest de E-TRON er ook nog komen met twee reguliere spiegels.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws