
Eén van de meest geslaagde nevenproducten van de 500 moet wel de 500X zijn, dat merken ze bij Fiat ook in de verkoop. Het crossoverbroertje van het bolletje mag nu aan de facelift. Met een frisse look en broodnodige technische updates kan 'ie weer een paar jaartjes de urban jungle bekampen.
Met de 500X schoot Fiat enkele jaren recht in de roos, want de guitige looks van de 500 pasten blijkbaar op een stoere crossover. Na vier jaar op de markt is het echter tijd voor een opfriskuur. Te meer omdat de 500 al in 2015 een facelift - sorry, "nieuwe generatie" - kreeg. De 500X mag nu eindelijk een deel van diens techniek overnemen. Alsook enkele designdetails.

Kijk maar eens naar de led-achterlichten. Die krijgen voortaan centraal een plaatje in carrosseriekleur. De koplampen vooraan, die krijgen een ander signatuur en kunnen optioneel worden uitgerust met led-spielerij. Herwerkte bumpers - stoerder voor de reguliere modellen, ruiger voor de offroadmodellen - maken het plaatje af. Nieuwe kleuren en velgen? Hoogstwaarschijnlijk. De update geeft de crossover een best fris voorkomen.
3-pitter
Binnenin zetten de updates zich subtiel verder. Denk aan een nieuwe instrumentencluster met digitaal schermpje en een opgefrist infotainmentsysteem. Maximaal 7-duims groot is dat en jawel, Apple Carplay en Android Auto tekenen present. Of wat dacht je? Een rijstrookassistent en verkeersbordherkenner zorgen dan weer voor een verbeterde veiligheidsuitrusting.

Voorin is de grote nieuwigheid een 1-liter driecilinder benzine met 120 pk (190 Nm). Daarnaast zet Fiat internationaal nog een rits motoren in. Tot en met 2-liter diesels. Welke motoren we juist in België zullen krijgen wordt momenteel beslist. Al is het niet uitgesloten dat Fiat het houdt bij die driecilinder en een 120 pk (320 Nm) en 95 pk (200 Nm) sterke 1.3 viercilinder turbodiesel.

Recente reacties
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 T Facelift (2023)
Als ex-eigenaar van tientallen BMW's, Mercedessen en Audi's kan ik in eer en geweten melden dat de...
Door Kurt Alen 1 dag geleden
Mercedes-AMG C 63 S E Performance geprijsd: dit kost de hybride C-Klasse AMG (2023)
Een AMG zou ik kopen voor de V8 motor . Nu ze overschakelen op een 4 cyl met batterij, gooien ze...
Door Joeri de smet 1 dag geleden
Zeg niet Land Rover: Defender, Discovery en Range Rover nu afzonderlijke merken
Fun fact: Het splitsen van de modellen in submerken doet al de ronde sinds de introductie van de...
Door Yvesw 1 dag geleden
Toyota Yaris krijgt meer hybridekracht na modeljaarupdate (2023)
Waar lees je dat die meer zou verbruiken?
Door Joram 2 dagen geleden