Officieel: Mercedes E 300 e en 300 de geven je stekkerkeuze (2018)

mercedes e 300 e de plug-in

Word je bij de C-Klasse onherroepelijk doorverwezen naar een diesel bij de plug-inhybrideversie, dan krijg je bij de E-Klasse de keuze. Want Mercedes voorziet vanaf 2019 twee varianten van de E met stekker. De elektromotor blijft dezelfde, de verbrandingsmotor kies je zelf.

Zonder twijfel een keuze die te maken heeft met de internationale markt, want niet overal staan ze nog zo te springen voor diesels als in Europa. En zelfs hier is dat springen tegenwoordig hoogstens nog een huppeltje. Hoe dan ook, de E-Klasse zal vanaf 2019 beschikbaar zijn met twee elektrische aandrijvingen onder de kap. Al klopt dat niet helemaal, want die elektromotor blijft dezelfde, het is de verbrandingsmotor die verschilt.

E 300 e

De benzine-versie, de E 300 e is de spirituele opvolger van de E 350 e die je vroeger kon bestellen. Er mogen dan wel wat cijfers van de naam gaan, in realiteit is dit een straffere variant van de oude. Zo blijft dezelfde 2-liter turbobenzine met 211 pk en 350 Nm staan, de elektromotor van 90 pk wordt ingewisseld voor eentje met 120 pk. Het resultaat is een systeemvermogen van 320 pk en 700 Nm koppel. Tel daar ook nog eens de fors gegroeide batterij bij op - van 6,4 kWh naar 13,2 kWh - en je kan nog moeilijk over een "valse hybride" spreken.

mercedes e 300 e de plug-in

Zo'n 50 kilometer ver moet je geraken met de batterij met snelheden tot 130 km/u. Daarnaast neemt de benzinemotor natuurlijk een deel van de taken over. De CO2-uitstoot van de E 300 e komt daardoor op 45 g/km te liggen, het normverbruik op 2l/100 km. Een stationwagenvariant van de E 300 e zal Mercedes niet uitbrengen. Daarvoor moet je richting de plug-in-diesel van hieronder.

E 300 de

Want jawel, de E-Klasse plug-inhybride komt er ook als diesel. Die heet E 300 de en komt er zowel in Berline- als Break-vorm. De elektromotor van de benzineversie wordt overgenomen en beschikt hier ook over 120 pk, de motor voorin is een 2-liter diesel met 194 pk en 400 Nm. Het systeemvermogen komt daardoor op 306 pk en 700 Nm te liggen. De batterij is eveneens 13,2 kWh groot.

mercedes e 300 e de plug-in

Verbazend genoeg kan de diesel-plugger daarmee plots 54 km ver puur op elektrokracht. Straf, gezien de verbrandingsmotor geen invloed heeft op die elektrokracht natuurlijk. Enfin, de CO2-uitstoot komt op 41 g/km te liggen en het normverbruik op 1,6 l/100 km. Cijfers waarmee je als zelfstandige best uit de voeten kan bij je boekhouder.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Pasco 11:58
afbeelding van Pasco

Geen benzine hybride break... Waarom niet?..

4g63 13:36
afbeelding van 4g63

Paar maand geleden gelezen dat nieuwe diesel met alle toeters en bellen erop om uitstoot te verminderen niet meer onderdoet. Je mag daarbij diesel nog zo verafschuwen, qua verbruik en CO2 en zeker bij motoren die zwaarder belast worden verbruikt een bezinemotor nooit minder, en da's zacht uitgedrukt. Uitlaatgassen behandelen doet men nog niet heel lang maar als je vergelijkt met 20j geleden komt men van vrij ver, leg er een 2 liter benzine in en deze verbruikt meer met een hoger broeikasgas erbovenop. Men geeft ze compressie verhoudingen mee zoals diesel, spuit in zoals diesel en experimenteert met verschillende posities waar en wanneer; het helpt wel en komt in de buurt maar beter doen of hetzelfde halen zit er momenteel niet in. West Europa heeft weinig last met broeikasgassen, maar vermoed dat we zowat de enige zijn. En als je zo'n 'dieseljuweeltjes' nog steeds maakt om afstanden mee te doen en niet 4km verderop terug af te zetten voor woonwerk, waarom niet,

Filip Smeers 16:06
afbeelding van Filip Smeers

Eerlijk gezegd, een goede keuze.
Laten we nu eens eerlijk zijn, het verbruik (en daarmee ook gerelateerd de CO2 uitstoot)
in veeel lager dan met een benzine! dat is een feit . Volgens mij is Diesel niet dood helemaal niet zelfs. Over de andere uitlaatgassen, wel daar staan we ver in om deze ook enorm terug te dringen tot het minimum.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws