Word je bij de C-Klasse onherroepelijk doorverwezen naar een diesel bij de plug-inhybrideversie, dan krijg je bij de E-Klasse de keuze. Want Mercedes voorziet vanaf 2019 twee varianten van de E met stekker. De elektromotor blijft dezelfde, de verbrandingsmotor kies je zelf.
Zonder twijfel een keuze die te maken heeft met de internationale markt, want niet overal staan ze nog zo te springen voor diesels als in Europa. En zelfs hier is dat springen tegenwoordig hoogstens nog een huppeltje. Hoe dan ook, de E-Klasse zal vanaf 2019 beschikbaar zijn met twee elektrische aandrijvingen onder de kap. Al klopt dat niet helemaal, want die elektromotor blijft dezelfde, het is de verbrandingsmotor die verschilt.
E 300 e
De benzine-versie, de E 300 e is de spirituele opvolger van de E 350 e die je vroeger kon bestellen. Er mogen dan wel wat cijfers van de naam gaan, in realiteit is dit een straffere variant van de oude. Zo blijft dezelfde 2-liter turbobenzine met 211 pk en 350 Nm staan, de elektromotor van 90 pk wordt ingewisseld voor eentje met 120 pk. Het resultaat is een systeemvermogen van 320 pk en 700 Nm koppel. Tel daar ook nog eens de fors gegroeide batterij bij op - van 6,4 kWh naar 13,2 kWh - en je kan nog moeilijk over een "valse hybride" spreken.
Zo'n 50 kilometer ver moet je geraken met de batterij met snelheden tot 130 km/u. Daarnaast neemt de benzinemotor natuurlijk een deel van de taken over. De CO2-uitstoot van de E 300 e komt daardoor op 45 g/km te liggen, het normverbruik op 2l/100 km. Een stationwagenvariant van de E 300 e zal Mercedes niet uitbrengen. Daarvoor moet je richting de plug-in-diesel van hieronder.
E 300 de
Want jawel, de E-Klasse plug-inhybride komt er ook als diesel. Die heet E 300 de en komt er zowel in Berline- als Break-vorm. De elektromotor van de benzineversie wordt overgenomen en beschikt hier ook over 120 pk, de motor voorin is een 2-liter diesel met 194 pk en 400 Nm. Het systeemvermogen komt daardoor op 306 pk en 700 Nm te liggen. De batterij is eveneens 13,2 kWh groot.
Verbazend genoeg kan de diesel-plugger daarmee plots 54 km ver puur op elektrokracht. Straf, gezien de verbrandingsmotor geen invloed heeft op die elektrokracht natuurlijk. Enfin, de CO2-uitstoot komt op 41 g/km te liggen en het normverbruik op 1,6 l/100 km. Cijfers waarmee je als zelfstandige best uit de voeten kan bij je boekhouder.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen