Officieel: Volkswagen T-Cross (2018) is de kleinste

volkswagen t-cross official 2018

Volkswagen haalt vandaag het doek van de T-Cross. Niet te verwarren met de T-Roc, een model dat een stukje hoger in het gamma geplaatst is.

"Welkom bij de familie!" roepen ze bij Volkswagen, want de kleinste crossover moet mee gaan zorgen voor een groei in het segment van de alsofroaders en crossovers. Hij komt bij de familie waar T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace en Touareg de grote broers zijn.

Geen zware terreinambities voor deze T-Cross echter, want de wagen is er vooral voor de jongeren en de mensen die jong-van-geest zijn. Zodra die laatste benaming erbij zit, weet je direct dat je ouders de wagen interessant zullen vinden.

volkswagen t-cross official 2018

hoger, walter

En waarom ook niet, een T-Cross staat op hetzelfde MQB-platform als de Polo - en dus ook de T-Roc. Hij is echter 12 centimeter korter dan een T-Roc en meet nu 4,11 meter lang. Tegelijk is hij 11 centimeter hoger dan een Polo, iets wat volgens Volkswagen het overzicht ten goede komt. Kijk je niet naarbuiten, dan kijk je op een dashboard dat bekende elementen uit andere modellen overneemt. Waaronder ook het digitale instrumentenpaneel. Zo moet je bij Volkswagen al goed gaan zoeken naar een model met analoge wijzerplaten in het aanbod. De dash pads, de inlegelementen op het dashboard, nemen de grafische weergave van de zetels over, waardoor alles meer als één geheel aanvoelt.

volkswagen t-cross official 2018

Vijf volwassenen kunnen er mee, al zal die vijfde het waarschijnlijk met een stuk minder plek moeten doen. Wie dat wil, kan de achterbank over 14 centimeter verschuiven en zo de bagageruimte met 70 liter laten groeien. In het kleinste formaat haal je nog 385 liter. De achterzetels kunnen volgens een 60:40 verdeling neergeklapt worden, dan haal je makkelijk 1.281 liter bagage binnen.

doorlopend rood

De looks heeft deze Volkswagen T-Cross van zijn grotere broers. Geen overhangende lip op de grille zoals bij de Arteon, wel een prominent aanwezig radiatorrooster.

volkswagen t-cross official 2018

Daardoor lijken de koplampen kleiner dan ze in werkelijkheid zijn en verkrijgen de designers de typische familiesnuit van de huidge Volkswagens. Opvallend? Nee, maar daarom niet lelijk.

volkswagen t-cross official 2018

Achteraan maakt de T-Cross gebruik van een doorlopende strip tussen de achterlichten. Die achterlichten kunnen je dan weer doen denken aan de Polo, maar toch ook weer niet. De T-Cross benaming wordt over zijn hele poep uitgesmeerd.

drie benzines, één diesel

Onder de motorkap van de T-Cross zit een beknopt boeket aan motoren, al zit er niet direct eentje tussen die je niet kent. Beginnen doe je met de 1.0 TSI met 95 pk of 115 pk. Daarboven plaatst Volkswagen de 1.5 TSI met 150 pk. In de T-Roc niet direct een sportmotor, al zou dat in deze kleinere en lichtere T-Cross anders kunnen uitdraaien. Een diesel is er ook nog altijd, de 1.6 TDI is er voorlopig alleen in de 95 pk-versie. De benzinemotor met het laagste vermogen krijgt een handgeschakelde vijfbak, net als de TDI, de andere hebben zes versnellingen in de manuele variant. De TDI kan je net als de zwaardere benzineversies krijgen met een zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling.

volkswagen t-cross official 2018

Het veiligheidskopje in de presentatie wordt steeds uitgebreider en dat is ook voor de T-Cross niet anders. Hij mag net als de Polo gebruik maken van features die eerder enkel bij de grotere modellen te zien waren. Pedestrian Monitoring en City Emergency Brake zitten standaard op de kleine crossover, net als Lane Assist en Hill Start Assist en Blind Spot Detection. Driver Alert System, adaptieve cruise controle en Park Assist zijn dan weer optioneel.

volkswagen t-cross official 2018

Volkswagen begint de productie van de T-Cross naast de Polo in het Spaanse Navarra. In Duitsland gaat de basisversie 17.975 euro kosten, voor België werden nog geen prijzen meegedeeld.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Jelledr 20:38
afbeelding van Jelledr

Ziet er verrassend goed uit. Heel goed in proportie, toch op de foto’s. Motorisch was dit wel te voorspellen.

Gewaagde kleur ook. Zeker niet mis! Ook vanbinnen fraai. Leuke wagen om te zien maar weeral een een crossover erbij.

GLENN 13:56
afbeelding van GLENN

Allemaal goed en wel, maar hoe ziet de €18k versie er eigenlijk uit? Ik vermoed minder glamoureus dan dit aangeklede exemplaar.

Wel dikke retro die opgewaardeerde Ibiza II achterlichten.

JRE 14:32
afbeelding van JRE

Ik vraag me af in welke bochten Volkswagenverkopers zich zullen moeten wringen om uit te leggen waarom er een T-Roc én T-Cross bestaan.

Alex_G 12:07
afbeelding van Alex_G

Qua vormgeving is dit een veel mooiere wagen dan de T-ROC. De 1.5TSI van 150PK is misschien wel dé motor voor deze kleine cross-over, want voor de veel grotere en zwaardere Tiguan is die motor volledig ongeschikt.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws