Stelselmatig krijgt elk autosegment een elektrisch alternatief. Een elektrische pick-up, die zijn we nog niet tegen gekomen. Tesla maakt er alleszins werk van maar ook deze Rivian wil een graantje meepikken, met de R1T, een pick-up met maximaal 180 kWh aan batterijkracht onder de schulp.
Er is een reden dat pick-ups teren op "ouderwetse" en bewezen technologie. Het zijn namelijk werkbeesten die veel te verduren krijgen en zich ongeacht de situatie uit de slag moeten kunnen trekken. Daarom speken we bij een pick-up vaak over bladveren, een ladderchassis en stevige dieselmotoren met een grob koppel. Volgens het Amerikaanse Rivian is het echter tijd om in de volgende eeuw te stappen, met een elektrische pick-up. De R1T is geboren.
180 kWh!
Het nieuwe merk toont met de R1T alvast een volwaardige double cab pick-up met plaats voor vijf. Onderhuids verbergt 'ie natuurlijk een batterij. Of beter; batterijen. Rivian zal de R1T namelijk aanbieden in drie range-versies. De instapper doet het al met 105 kWh, daarboven plaats Rivian een batterij van 135 kWh en helemaal bovenaan kan je opteren voor een batterij van maar liefst 180 kWh. De range van deze pick-up komt daardoor respectievelijk op 370, 483 en 644 kilometer te liggen. De aandrijving zelf gebeurt via een elektromotor op elk wiel.
De strafste versie doet het daarmee met 800 pk en 1.120 Nm. Meer dan genoeg koppel om je uit het veld te krijgen, zonder twijfel. Desondanks het gewicht van vlot 2.6 ton is deze pick-up in staat om de honderd aan te tikken in amper 3,2 seconden. Met een lege laadbak achteraan lekker spannend, daar zijn we zeker van. Rivian kleeft een instapprijs van 61.500 dollar (54.000 euro) op deze R1T. Al heeft het dan al zelf de taksvoordelen van de Amerikaanse markt van de totaalprijs getrokken. Tegen 2020 wil het de eerste pick-ups afleveren, daarnaast plot het merk ook nog een SUV op dezelfde fundamenten.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 2 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 7 uur geleden