Jaguar I-Pace is Europese auto van het jaar... Alpine A110 eigenlijk ook (2019)

Car of the year 2019

Het Eurovisiesongfestival van de autowereld: de Car Of The Year-verkiezing heeft zonet uit de doeken gedaan welke auto zichzelf dit jaar tot "auto van het jaar mag kronen". Consternatie alom, want zowel Jaguar I-Pace als Alpine A110 gingen met evenveel punten lopen. Toch mag de I-Pace zich na een hertelling kronen tot de absolute winnaar.

Het autosalon van Genève opent morgen haar deuren voor de internationale media. Dat betekent uiteraard drie dingen; 1) Genève zit 100 procent volgeboekt op hotelvlak, 2) Rijke Russen gaan de komende dagen rijkelijk de champagne laten vloeien in de Zwitserse stad en 3) de Car Of The Year-jury heeft haar auto van het jaar verkozen. Close call zo blijkt, want na de telling stonden er twee auto's op stek 1 met 250 punten; de Jaguar I-Pace en de Alpine A110.

Jaguar neemt de winst

Wat nu gedaan?! Wel, zelfs de jury moest in de diepste krochten van de regelgeving gaan kijken om te zien welke mouw hier aan kan gepast worden. Blijkbaar stipuleert die regelgeving dat er bij een ex aequo moet gekeken worden naar de voorkeursstemmen per land. Daaruit blijkt dat de Alpine (16 pt.) net de duimen moet leggen tegenover de I-Pace (18 pt.). Waardoor de I-Pace zich alsnog op het hoogste schavotje mag zetten en zo de prijs naar huis kan nemen als auto van het jaar voor 2019.

Car of the year 2019

Daarmee is het trouwens nog maar de 2de elektrische auto die ooit de prijs naar zich toe wist te kapen. Niet dat er een gebrek is aan elektrische deelnemers. In 2014 waagden Tesla Model S en BMW i3 hun kans... maar won de Peugeot 308. In 2011 won de Nissan Leaf trouwens

10 points to...

Niet dat we klagen over de resultaten van dit jaar. Want COTY staat bijna synoniem met wereldvreemde winnaars (Opel Astra boven de Mazda MX-5 iemand?). Daarom zijn we al te blij dat er bovenaan het lijstje daadwerkelijk auto's staan die de lat verleggen. Niet enkel die I-Pace maar evengoed de Alpine A110. Waardoor ze beiden, in onze ogen, terechte winnaars zijn.

Geïnteresseerd hoe de Belgische jury stemde? Die jury bestaat uit twee journalisten van evenveel magazines en beide collega's stemden de Alpine A110 op 1 met 15 punten en de I-Pace pas op stek 5 met 4 punten. Zelf de gehele show en puntentelling bekijken? Dat kan hierboven.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
andre123 19:50
afbeelding van andre123

het minste wat je hierover kan zeggen is dat het een boeiende uitslag.
twee totaal verschillende wagens en concepten,best spannend

Sander Vranckx 20:30
afbeelding van Sander Vranckx

deze Jaguar I-Pace is niet de 2-de maar de 3-de elektrische auto die deze prijs wint, na de Nissan Leaf in 2011 was er het jaar nadien de Opel Ampera (jawel) die bovenaan eindigde.

Yvesw 08:11
afbeelding van Yvesw

Sander: De Ampera is een plug-inhybride. Eentje die het anders aanpakt dan de meeste (met de verbrandingsmotor als range extender) maar evengoed: een plug-in. ;-)

JRE 11:39
afbeelding van JRE

De motor van de Ampera/Volt kon weldegelijk rechtstreeks de wielen aandrijven. Maar het concept was inderdaad anders dan veel PHEV's.

On topic: de Ceed kwam ook slechts drie puntjes te kort. Alleszins een goeie zaak dat de driecilinder SUV'tjes dit jaar niet meededen voor de overwinning.

Uw reactie