Suzuki zal in Europa twee nieuwe auto's lanceren die gebaseerd zijn op de Toyota Corolla Touring Sports Hybrid en RAV4 Hybrid. Dat is het gevolg van een grote internationale samenwerking tussen beide automerken. Een zet die de verkoop van Suzuki in Europa een serieuze boost kan geven.
Die verdomde CO2-uitstoot toch. Want tegen eind 2020 moet alle automerken die opereren in Europa de vlootwaarde onder de 95 g/km krijgen. Doen ze dit niet, dan hangen er forse boetes boven het hoofd. Een oefening waar ongeveer alle merken het hoofd over breken, groot en klein. Suzuki probeert de CO2-pijn te verzachten door in zee te gaan met Toyota, het merk in Europa met de kleinste gemiddelde CO2-uitstoot in haar vloot.
Suzuki RAV4
Specifiek komt het er op neer dat Suzuki twee hybridewagens mag bouwen op de fundamenten van de Corolla Touring Sports Hybrid en RAV4 Hybrid. Auto's met een CO2-uitstoot van minimaal 76 g/km en 102 g/km. Belangrijker nog is dat beide wagens, ook door ons, worden gelauwerd voor hun rijgedrag, afwerking en knappe werking van het hybridesysteem. Waardoor Suzuki hier een ongelooflijk slimme beslissing heeft genomen.
Al stopt de samenwerking daar niet, Suzuki mag Toyota's hybridesysteem naar eigen believen installeren in modellen van het merk. Binnenkort een Swift hybride met de technologie vanuit de Yaris hybride? Het zou ons niet verbazen. Tenslotte zal Suzuki ook nog Toyota's hybridetechniek gebruiken om haar positie te versterken in India.
Wat wint Toyota hier aan?
De samenwerking is uiteraard niet enkel in het voordeel van 1 merk, want ook Toyota wil winst slaan uit de samenwerking met Suzuki. Zo zal Toyota gebruik maken van Suzuki's nieuwe generatie kleine motoren voor compacte modellen in Europa. Denk de nieuwe generatie Yaris met de Boosterjet-motoren van Suzuki. Die motoren zijn 1 tot 1.4 liter groot en weten maximaal 140 pk op te wekken. De 1.4 turbobenzine met 140 pk vanuit de Swift Sport zou ideaal gerief zijn voor de niet-hybride Corolla die het momenteel met een lauwe 1.2 benzine moet doen.
Daarnaast zal Toyota twee auto's bouwen op een Suzuki platform voor India en samen auto's gaan bouwen voor de Afrikaanse markt. Je zou kunnen zeggen dat Suzuki hier de beter deal naar zich toe heeft kunnen slepen maar je mag niet vergeten hoe belangrijk de Indische markt is voor automerken. Belangrijkste uit deze samenwerking is dat Suzuki in Europa uit zal kunnen pakken met de beste hybridesystemen en dat Toyota gebruik mag maken van de lolligste kleine torretjes op de markt. Een win-winsituatie voor beide bedrijven... maar ook voor de consument.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 19 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 22 uur geleden