Ferrari SF90 Stradale is 1.000 pk sterk plug-in hybride monster

sf90_voor

Maak kennis met de Ferrari SF90 Stradale, een plug-in hybride monster met 1.000 pk en ‘slechts’ 8 cilinders.

Ferrari heeft zopas een nieuwe supersportwagen onthuld, de SF90 Stradale. SF90, dat is ook de typebenaming van de F1-wagen van Sebastian Vettel, maar deze auto is niet afgeleid van de bedrijfswagen van de Duitser. Neen, dit 1.000 pk sterke monster heeft een centraal gemonteerde V8 van 4,0 liter (afgeleid van de 3.8 van de Tributo en de Portofino) die wordt bijgestaan door 3 elektromotoren. 1 daarvan assisteert de V8 rechtstreeks, de andere twee drijven de voorwielen aan – een lay-out die sterk doet denken aan die van de Honda NSX – en maken zo torque vectoring op de vooras mogeljk. Met dat verschil dat de Japanner een mini-batterijtje heeft terwijl accu van de Ferrari 7,9 kWh aan stroom kan opslaan, die hij uit een stopcontact kan ‘tanken’, waardoor tot 25 puur elektrische kilometers en een uitstootvrije top van 135 km/u haalbaar zijn.

‘Duust’ pk

De V8 is op zijn eentje al goed voor 780 pk en 800 Nm. Meer dan genoeg voor de meeste supercars, maar niet voor een nieuwe super-Ferrari. De twee elektromotoren gooien er nog eens 220 pk bovenop, zodat we aan 1.000 pk komen, op voorwaarde dat je de “Qualify Mode” inschakelt met de Manettino op het stuurwiel. Dan knalt de SF90 in 2,5 tellen naar 100 km/u en 200 km/u staat al na 6,7 tellen op de klok. Het leeggewicht is 1.570 kilo, maar er is ook een optioneel Assetto Fiorano-pakket, dat daar nog 30 kilo afschaaft en de auto nog scherper maakt. Aangezien die optie waarschijnlijk zeer belangrijk is voor de herverkoopwaarde, verwachten we dat pakweg 99 procent van de klanten/speculanten ze wel zal bestellen. Hoeveel de SF90 moet gaan kosten en hoeveel exemplaren de Italianen ervan zullen bouwen – we gaan ervan uit dat dit een beperkte reeks wordt – is nog niet bekend, wel dat de auto tegen 2020 bij de dealers zal staan.

Tijdstip: 21:08
Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws