Officieel: Ford Puma is terug... als crossover! (2019)

ford puma 2019

Na een afwezigheid van bijna 20 jaar keert het Puma-naamplaatje terug bij Ford. De tweede generatie Puma is nog steeds gebaseerd op de Fiesta maar wisselt zijn coupélijnen in voor die van een crossover. Jawel, de nieuwe Ford Puma is een crossover!

Voor je met fakkels en rieken naar het hoofdkwartier van Ford trekt, het SUV & crossover-segment is net niet 50 keer populairder qua verkoop dan dat van de sportieve coupés. Waardoor Ford alle recht heeft om een nieuwe crossover te lanceren. Het Puma-naamplaatje is daarbij niet eens zo verkeerd. Want werden jongeren vroeger gek van sportieve afgeleiden van kleine hatchbacks (Peugeot 208 CC, Opel Astra Coupe,...), dan kicken ze nu op crossovers gebaseerd op kleine hatchbacks. Deze Puma moet die nood dus vervullen.


Autofans ging exclusief al eens kijken naar de nieuwe Ford Puma


Rond is gezond

Net zoals de Puma van weleer wijkt de nieuwe designtechnisch sterk af van zijn basis. Je kan dan ook moeilijk zeggen dat de nieuwe Puma een Fiesta op hoge pootjes is - daarvoor heeft Ford trouwens de Fiesta Active, om het helemaal ingewikkeld te maken. De nagelnieuwe Puma adopteert net zoals de nieuwe Kuga een opvallend bol lijnenspel. Volgens Ford is dit een knipoog naar de sportwagens van de jaren 80. Vlak voor sierlijke lijnen plaats moesten ruimen voor scherpe sneden. Je kan deze Puma dan ook wat zien als de antichrist voor gerief van Lexus.

ford puma 2019

Nu goed, het staat 'm wel. Mede dankzij de koplampen die qua lichtsignatuur knipogen naar de Ford GT en het uitgeklopt bumperwerk van de ST Line. Om maar te zeggen dat Ford moeite heeft gedaan om iets uniek te creëren in een segment dat net niet uit zijn voegen barst.

Koffermagie

Ook binnenin mocht het net wat anders zijn dan een Fiesta. Oké, er worden een rits elementen overgenomen maar de digitale instrumentencluster, die kom je tot nog toe niet tegen op de Fiesta. Idem voor het strookje leder bovenop het deurpaneel om je arm op te laten rusten. Waarmee Ford stiekem knipoogt naar de Johny's die de originele Puma kochten. Ook anders dan in de Fiesta; doordat deze Puma qua dimensies sterk aanleunt bij de Focus is er meer opbergruimte en beenruimte aanwezig.

ford puma 2019

De koffer, dat is ook een uniek werkje. Want waar het reservewiel normaal zit ontwierp Ford een soort van plastieken bak met een plug. Jawel. Daarin kan je bijvoorbeeld je natte zwemkledij stockeren na een dagje op het strand of je vuile kledij na een dagje afbraakwerken. De bodemplank gaat er bovenop en geeft je plaats voor je propere spullen. Dankzij de plug onderaan kan je de bak met water uitspoelen zodat hij blinkt als nieuw. Dankzij die bak van 80 liter pronkt deze Puma trouwens met de grootste kofferruimte in zijn segment (456 liter). Meer dus dan een stijloefening, deze Puma.

Mild Puma

Motorisch in de rekken gegraaid van de Fiesta, deze Puma? Ja, maar ook niet. Zo mag deze Puma debuteren met een nieuwe mild-hybrid driecilinder. Daarbij wordt de gekende 1-liter ecoboost driecilinder benzine genomen maar kan die dankzij een compacte elektromotor aan de generator uitpakken met een grotere turbo. De elektromotor zorgt voor het koppel onderin, de grotere turbo bij de hogere toerentallen. Het resultaat? 155 pk uit een 1-liter driecilinder, alsjeblieft! Op termijn zal de Puma ook nog worden uitgerust met reguliere benzinemotoren en een diesel. Puur elektrisch? Daarover blijft het stil.

ford puma 2019

Eind dit jaar rolt de Puma de dealers binnen. Prijzen hebben we nog niet maar gok op een meerprijs van zo'n 3 à 4.000 euro bovenop de prijs van een Fiesta.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws