Fusie PSA en FCA in handen van aandeelhouders

FCA PSA Merger

De PSA-groep en FCA-groep hebben officieel te kennen gegeven een akkoord te hebben bereikt over hun fusie. Of die fusie tussen beide autogiganten er komt hangt nu af van de aandeelhouders van beide partijen. Geven die een go, dan wordt de nieuwe groep in één klap de vierde grootste autobouwer te wereld.

Het hing al even in de lucht dat Fiat Chrysler Automobiles op zoek was naar een nieuwe partner. Net zoals het gerucht dat Groupe PSA op zoek was naar merken om haar portfolio te vergroten. Beide partijen lijken nu elkaar te hebben gevonden. Om zo de vierde grootste autobouwer te creëren na Volkswagen, Toyota en de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie.

Partners, geen overname

FCA en PSA kwamen tot het akkoord van een 50:50 merger. Anders gezegd, beide partijen nemen evenveel belang in elkaar. Waardoor er dus geen sprake is van een overname, wel van een samensmelting. PSA reikt haar topman Carlos Tavares aan als grote baas van de nieuwe samenwerking, het opperhoofd van FCA, John Elkann, wordt bestuursvoorzitter van de gigant.

Toch is de deal nog niet helemaal rond. De komende weken zullen de advocaten zonder twijfel onderhandelen over de kleine letters bij het opstellen van een intentieverklaring. Daarenboven moet het voorstel ook getoetst worden aan de aandeelhouders van de groepen. Helemaal uitgemaakt is de deal dus niet, al mag je uit gaan van 99% zekerheid.

FCA-PSA

Welke naam de nieuwe autogigant zal dragen is nog niet bekend. Welke automerken onder de paraplu komen te zitten natuurlijk wel. En dat zijn er wel wat, want beide groepen hebben al een serieuze grob constructeurs in hun bezit. Voor de volledigheid; Groupe PSA bestaat uit Peugeot, Citroën, DS, Opel & Vauxhall en heeft ook nog merknamen Simca, Talbot, Berliet, Panhard en Mors in haar bezit. Fiat Chrysler Automobiles is dan weer opgemaakt uit Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional, Lancia, Chrysler, Dodge, Jeep, Ram, Maserati en VW Motori.

Het samengesmolten bedrijf zou een marktwaarde creëren van zo'n 49 miljard dollar en met een samengetelde verkoop van zo'n 8,7 miljoen auto's zou de nieuwe groep de vierde grootste autobouwer ter wereld worden na Volkswagen, Toyota en de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. Daarenboven zou de fusie er voor zorgen dat PSA voet aan wal krijgt in Noord-Amerika en dat FCA de beschikking krijgt over een rits elektrificatietechnologieën. Het is de komende jaren samenwerken of verzuipen, dat is meer dan ooit duidelijk.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws