Nee, Koenigsegg is niet plots de pedalen kwijt en waagt zich derhalve aan een economisch karretje. Want hoewel de Gemera plaats heeft voor 4 en voortgedreven wordt door een driecilinder... is de hypercar wel 1.700 pk sterk. Met dank aan drie extra elektromotoren. Dat zien we een Opel Karl nog niet snel doen.
Dat Zweedse hypercarbouwer Koenigsegg iets compleet waanzinnig in petto had voor het autosalon van Genève, dat moeten we nu digitaal ontdekken. Al doet dat nog steeds geen afbreuk aan de Gemera, Koenigsegg's nieuwste auto die meteen te boek staat als de meest praktische ooit van het Zweedse merk.
Verfrissend Zweeds
Vrees echter niet, want Koenigsegg heeft niet plots een rivaal voor de Citroën Berlingo ontwikkeld. Nee, de Gemera is zo uniek als een... tja... Koenigsegg! Te beginnen met het uiterlijk. Onmiskenbaar Koenigsegg maar verfrissend, want alle auto's die het merk tot nog toe op de markt bracht waren eigenlijk variaties op de originele CCX
Deze Gemera krijgt zijn eigen looks. Simpelweg omdat deze auto uit gaat van vier zitplaatsen. Ziet het dan ook een beetje als een Ferrari FF op steroïden. Die steroïden worden verzocht door de aandrijflijn, bestaande uit een 2-liter driecilinder benzine. Geen vrees, die krijgt heus wat hulp...
Wowzers
Want hoewel zo'n 2-liter driecilinder best tot zijn recht kan komen in een Ford Fiesta ST... verwacht je natuurlijk wel wat meer in een Koenigsegg. De benzinedrinker krijgt dan ook hulp van 3(!) elektromotoren. Twee op de achteras en eentje op de vooras. Systeemvermogen? 1.700 pk en 3.500 Nm koppel. Wowzers.
Een sprint naar de honderd moet daardoor mogelijk zijn in 1.9 seconden en ook de top van 400 km/u is simpelweg impressionant. Met een oplage van amper 350 stuks belooft deze Gemera nu al hyperexclusief speelgoed te zijn.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 9 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden