Belgische autoverkoop stuikt in elkaar

Autoverkoop belgie 2020

Met een verplicht slot op de deur van de dealers kende de autoverkoop in België tijdens de maand april een ongeziene terugval. Tegenover vorig jaar werden er maar liefst 90% (!) minder auto's verkocht. Een onwaarschijnlijke klap voor de autosector die het de komende maanden niet zal kunnen herstellen.

Febiac, de Belgische federatie voor de automobiel, heeft vandaag de inschrijvingscijfers voor nieuwe voertuigen in de maand april vrijgegeven. Dat die cijfers in het bloedrood worden genoteerd spreekt voor zich. Want door de lockdown moesten dealers verplicht de deuren dicht houden. Het resultaat is er dan ook naar. Want worden er in een normale maand april zo'n 50.000 auto's ingeschreven, dan zakte dat getal vorig maand naar... 5.297.

Historisch dieptepunt

Vergelijken we dat cijfer tegenover het inschrijvingscijfer van april 2019 (53.498), dan spreken we over maar liefst 90% minder inschrijvingen. Bijna hallucinant. Want samen met de teruggevallen verkoop van maart 2020 is de autoverkoop in België dit jaar al in elkaar geslonken met 36 procent. Febiac zegt dat de autosector die daling dit jaar hoogstwaarschijnlijk niet meer recht kan zetten.

Ook bij de moto's zijn de inschrijvingen trouwens tot een halt gekomen. Daar noteerde Febiac in de maand april 891 nieuwe inschrijvingen. Dat is 70% minder dan in 2019 (april: 3.041 inschrijvingen). Febiac roept dan ook op om zo snel mogelijk de onzekerheid weg te halen. Al ligt die opdracht in handen van de Veiligheidsraad.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 9 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
andre123 20:12
afbeelding van andre123

5297 met gesloten deuren?
zo slecht is dat niet

BePa 14:22
afbeelding van BePa

En omdat we in maart en april niet naar de dealer konden voor een nieuwe, kunnen alle oude of afgeschreven auto's ineens opnieuw 5 jaar langer mee? Neen. Buiten dat we twee maanden nog nauwelijks kilometers reden, schuift alles toch gewoon twee maanden op? En dan zal de verkoop in 2020 zo'n 16% lager uitvallen. Dat overleven ze wel...

Wim 08:54
afbeelding van Wim

in China was april al weer +20% tov vorig jaar, dus die trend kunnen we misschien voor juni verwachten

4g63 17:55
afbeelding van 4g63

Gekozen om 15j te rijden, vanaf dan is ieder jaartje erbij mooi meegenomen afhankelijk of ze nog langer kunnen of niet. (Iets met juist kiezen ;) ) Als k diene nu koop of volgende maand, of binnen half jaar gaat toch weinig verschil geven?
Leasing toch ook? Horeca, theater, events is ernstiger verhaal, aankoop wagen word toch gewoon uitgesteld? En in België bijv naar t autosalon?

Wim 08:54
afbeelding van Wim

het salon gaat door, hoe of wat weten we natuurlijk nog niet :)

Mathieu 12:50
afbeelding van Mathieu

Virtueel kan alles ;-)

Jos D. 07:33
afbeelding van Jos D.

Ze beweren toch al jaren dat ze niks verdienen op de verkoop van nieuwe wagens. Dus kan er toch geen probleem zijn ? :-)

FLP 13:58
afbeelding van FLP

Hahaha, daar heb je nu eens een heel goed punt! :D

Techno Patat 16:07
afbeelding van Techno Patat

Goejke :D!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws