Citroën heeft de stekker getrokken uit de productie van de C4 Cactus. Na een carrière van zes jaar krijgt hij geen rechtstreekse opvolger meer, maar wordt de fakkel overgenomen door de nieuwe C4 en Ë-C4.
In 2014 debuteerde de Citroën C4 Cactus, de productieversie van de Citroën Cactus, het conceptmodel waarmee de Fransen een jaar eerder in Frankfurt uitpakten. De C4 Cactus was bij zijn debuut een speels getekende crossover, die post kwam vatten naast en onder de gewone C4. De Cactus was strikt gezien immers een B-segmenter, maar mikte met zijn afmetingen ambitieus op het C-segment.
Hij combineerde een laag gewicht van om en bij een ton met een relatief eenvoudig interieur, maar koos bijvoorbeeld wel voor brede en comfortabele zetels. Het meest sprong de C4 Cactus nog in het oog met de gesplitste koplampen vooraan, en met de ‘Airbumps’ op de flanken. Die twee designkenmerken vonden de jaren erna hun weg naar de rest van het Citroën gamma, zoals de C3 en zelfs de Berlingo.
De stootranden werden flink gereduceerd bij de facelift in 2018, toen Citroën ook de zogenaamde ‘progressive hydraulic cushions’ introduceerde. Die deden de vernieuwde Cactus comfortabeler rijden, maar waren een van de elementen die de prijs van de vernieuwde Fransman wat meer de hoogte in dreven. Dat zorgde er op zijn beurt weer voor dat de C4 Cactus het verkoopsucces van zijn beginjaren niet meer kon evenaren. De Citroën C4 Cactus wordt nu opgevolgd door de derde generatie van de Citroën C4, die met de ë-C4 ook een elektrische variant krijgt.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 10 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 10 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden