Supercars zijn al lang niet meer het neusje van de zalm in autoland. De hypercars hebben zich erboven genesteld. Wat dacht je van deze Amerikaanse Hennessey Venom F5, een coupé die flirt met de 500 km/u grens.
Gooi die Google Maps al maar eens open om te kijken waar je die 500 km/u dan wel kan gaan uittesten. In Europa lijkt ons dat alvast geen goed idee. In Amerika of het Midden-Oosten heb je al meer kans om dat getal op je snelheidsmeter te krijgen. Zo'n prestaties vragen natuurlijk ook krachtige specificaties. In 3 seconden sprint een Venom F5 namelijk naar de 100 km/u, in 4,7 seconden rij je van 0 naar 200 km/u. De drijvende kracht voor die cijfers is een 6.6 V8 die net achter de zetels geplaatst werd. Hij levert 1.841 pk en 1.617 Nm.
Daarenboven krijgt de wagen een gewicht van 'maar' 1.360 kilogram, waarvan de V8 alleen al 290 kilogram weegt. Om het gewicht laag te houden maakt Hennessey - dat in het dagelijks leven je Ford F-150 pickup van tuning voorziet - gebruik van een carbonvezel chassis. Ook de carrosserie bestaat uit koolstofvezel.
De looks van de hypercars dezer dagen zijn allemaal gelijkaardig en zijn onderhevig aan de functie. Een dikke geïntegreerde achterspoiler zorgt voor voldoende downforce, daaronder vind je twee stortkokers met daarin vier uitlaatpijpen. Een dikke diffusor maakt het geheel achteraan af. Vooran heeft de Hennessey Venom F5 nog het meest weg van een Ferrari. In het interieur zien we een compact dashboard met slechts een aantal fysieke knoppen en twee schermen. Natuurlijk heb je alleen oog voor de knoppen op het stuurwiel, als je aan 500 km/u over de weg knalt.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 11 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden