Met de komst van een nieuw Lotus-model neemt Lotus meteen ook afscheid van de huidige line-up. Dat is een scherpe beslissing, met stevige gevolgen.
Een grote ommezwaai bij het Britse merk, want nu Type 131 is aangekondigd maakt het bedrijf ook bekend grote kuis te doen in de bestaande modellen. Zo gaan de drie reguliere modellen - Elise, Exige en Evora - hun laatste bouwjaar in.
Elise
De Elise was zo goed als tekenend voor de wederopstanding van Lotus in 1995. Hij was de aanzet voor een aantal lichtgewicht sportwagens van Britse en bij uitbreiding zelfs Europese makelij. Hij maakte destijds al gebruik van een ingenieus systeem met aluminium en high-tech composietmateriaal.
Exige
Vijf jaar later debuteerde de Exige, in 2000. Je kan hem zien als de gesloten versie van de Elise, al is hij zelfs eerder de straatversie van een racewagen. De Exige combineerde de trackspecialiteiten die je van een Lotus verwacht met de bruikbaarheid op de openbare weg.
Evora
Nog een aantal jaren later had Lotus de Evora in de showroom staan. De supersportscars werden aangeboord door deze coupé, die meer op de bestuurder gefocust was. Dat hij succesvol was, bewees een podiumplaats in Le Mans en winst in verschillende GT-races.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 11 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 16 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 16 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 21 uur geleden