
Met de komst van een nieuw Lotus-model neemt Lotus meteen ook afscheid van de huidige line-up. Dat is een scherpe beslissing, met stevige gevolgen.
Een grote ommezwaai bij het Britse merk, want nu Type 131 is aangekondigd maakt het bedrijf ook bekend grote kuis te doen in de bestaande modellen. Zo gaan de drie reguliere modellen - Elise, Exige en Evora - hun laatste bouwjaar in.
Elise
De Elise was zo goed als tekenend voor de wederopstanding van Lotus in 1995. Hij was de aanzet voor een aantal lichtgewicht sportwagens van Britse en bij uitbreiding zelfs Europese makelij. Hij maakte destijds al gebruik van een ingenieus systeem met aluminium en high-tech composietmateriaal.

Exige
Vijf jaar later debuteerde de Exige, in 2000. Je kan hem zien als de gesloten versie van de Elise, al is hij zelfs eerder de straatversie van een racewagen. De Exige combineerde de trackspecialiteiten die je van een Lotus verwacht met de bruikbaarheid op de openbare weg.

Evora
Nog een aantal jaren later had Lotus de Evora in de showroom staan. De supersportscars werden aangeboord door deze coupé, die meer op de bestuurder gefocust was. Dat hij succesvol was, bewees een podiumplaats in Le Mans en winst in verschillende GT-races.

Recente reacties
Vraag: Moet Volvo een elektrische stationwagen op de markt brengen?
Een goede Cx is belangrijk om het verbruik te drukken, ook elektrisch. Dus die station zal er wel...
Door JL 14 uur geleden
Officieel: Hyundai Bayon is Kona mét koffer (2021)
De Crossland van Hyundai, dus. Ter vervanging van de ix20. (broertje Kia Venga)
Door JL 14 uur geleden
Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
G'oh ja, in '94 was ik 10 :-D toen kocht ik voornamelijk snoepjes van 1 en 2 BEF om er zoveel...
Door John 14 uur geleden
Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
Een golf 3 gti uit 1994 had een nieuwprijs van 22770€ rekening houdend met de inflatie is dat...
Door Adriaan 22 uur geleden