Met rijken die steeds rijker worden stijgt de druk voor autobouwers om de 1% op haar wenken te bedienen. Twee opties liggen op tafel als geld geen probleem is voor de klant: Ofwel limiteer je de productie van je auto's om zo exclusiviteit te garanderen, ofwel geef je de klant de kans om zijn eigen auto te creëren. Het Britse Rolls-Royce stoft haar verloren kunst van het coachbuilden af. De Boat Tail luidt een nieuw tijdperk in voor het merk.
Zowat alle exclusieve merken die we momenteel op onze aardbol hebben kennen hun oorsprong in de wereld van coachbuilding. Want vroeger was het doodnormaal dat je als gegoede klant bij pakweg Rolls of Bentley aan kon kloppen om een auto volledig op maat te laten maken. Doorheen de jaren is die kunst wat verdwenen in het voordeel van een vaste line-up met vaste carrosserietypes. Rolls-Royce heeft echter besloten om de edele kunst van het coachbuilden terug in het leven te roepen. Wil je voortaan een Rolls met eigen carrosserie? Dan kan dat. Deze Boat Tail moet dat statement onderstrepen.
Sierlijk als een zeilboot
Deze Boat Tail is een opdracht van een klant. Of iets correcter: drie klanten. Drie klanten die samen vonden dat ze nood hadden aan een Rolls-Royce die beter linkte naar de wereld van zeiljachten. Het Britse merk vond dit het ideale project om in de spotlight te zetten dat het zich terug gaat focussen op coach building. De zak geld die de klanten mee hebben genomen richting dit project was zonder twijfel een extra duwtje in de rug. Rolls zou namelijk samen met de klanten 4 jaar bezig zijn geweest aan het perfectioneren van de drie exemplaren. Vier jaar lang designers en werkuren bij Rolls betalen, we moeten er geen financieel afschrift bij maken.
Nu goed, het resultaat mag gezien worden. Hoewel Rolls-Royce niet specificeert op welke auto deze Boat Tail is gebaseerd kan je uit het lijnenspel vooraan besluiten dat dit waarschijnlijk de Phantom Drophead Coupe is. Met een lengte van 5.9 meter is deze Boat Tail trouwens een knoert van een auto geworden. Met dank aan de serieus verlengde achterkant die refereert naar de J-Klasse zeiljachten die vaak de blits maken in Monaco. Heerlijk is de koffer die voortaan open gaat via twee kleppen. Binnenin geen gevarendriehoek of fluohesje, wel een minibar met Rolls-Royce-getinte glazen en accessoires.
De rijken hebben alvast een nieuwe plaats om geld stuk te slaan. Rolls-Royce Coachbuild is herrezen en spreekt van een kantelpunt in de wereld van de geïndustrialiseerde luxe.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
"Nodig" zou ik hier nu niet gebruiken. We rijden tenslotte rond met een voertuig van gemiddeld...
Door this 1 dag geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
This, je moet ergens toch toegeven dat die jacht naar PK's, snelheid e.d. allemaal niet nodig is....
Door Mathieu 1 dag geleden
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
wat is me dit
Door lisander lamont 1 dag geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Dit argument houdt toch helemaal geen steek? Wat ga je met dat enorme vermogen doen tijdens het...
Door this 1 dag geleden