Mercedes EQS 53 is AMG zonder gebrul of uitstoot (2021)

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ 2021

Mercedes heeft een nieuwe versie aan het gamma van zijn zuiver elektrische EQS toegevoegd. Die EQS 53 4MATIC+ kreeg de AMG-behandeling voor een piekvermogen van 761 geruisloze pk’s.

Op het IAA in München heeft Mercedes de AMG-versie van zijn EQS aan de wereld voorgesteld. Daarmee treedt AMG voor het eerst—op een kortstondig avontuurtje met de SLS na—het elektrische segment binnen. De EQS 53 4MATIC+ belooft naast de gewoonlijke luxe ook de nodige rijdynamiek en emotie aan het EQS-gamma toe te voegen.

Elektrische boost

De AMG-kuur geeft de EQS 53 twee elektromotoren, ééntje op de vooras en ééntje op de achteras. Samen leveren ze een standaardvermogen van 658 pk en 950 Nm koppel. Geeft dat je nog geen kriebels in de buik, dan voorziet Mercedes-AMG een optioneel AMG Dynamic Plus-pakket dat de elektrische sedan een extra boost geeft bij het accelereren. Zo krijgt je EQS tijdelijk 761 pk en 1.020 Nm koppel, goed voor een sprintje naar 100 km/u in amper 3,4 seconden. Daarbij stuurt de EV dan een spannend, gesimuleerd geluid door de speakers dat de kracht van de elektromotoren duidelijk moet maken—want deze AMG kan natuurlijk niet terugvallen op knetterende uitlaten of een V8-brom.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ 2021 achterwielsturing

Om zijn sportieve pretenties ook effectief op het asfalt te brengen krijgt de EQS 53 een nieuwe ophanging onder de noemer Ride Control+. Die combineert de luchtophanging die we van een luxesedan verwachten met adaptieve dempers en een meesturende achteras. Verder blijft de batterijcapaciteit dan weer onveranderd: ook de AMG-EQS biedt dus 107,8 kWh en zou daarmee zo’n 580 kilometer ver moeten komen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Philippe Vergauwen 08:07
afbeelding van Philippe Vergauwen

Wat zou die gaan kosten ?

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws